Controlling: Zarządzanie kosztami i rentownością oraz planowanie i kontrola finansowa

Szkolenia , kursy, księgowość, rachunkowość, podatki

Controlling: Zarządzanie kosztami i rentownością oraz planowanie i kontrola finansowa

09 07 2018 - 11 07 2018 - Warszawa

Kategoria: ,
Prowadzący

prof. dr hab. Tomasz Wnuk-Pel – adiunkt w Katedrze Rachunkowości UŁ; Wiceprezes Zarządu w T.G. RaFiB Sp. z o.o., spółce consultingowej od 1990 roku specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu nowoczesnych systemów rachunkowości zarządczej i controllingu; autor i współautor projektów systemów rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej w prężnie działających firmach produkcyjnych, usługowych i handlowych; autor zamkniętych, często wieloetapowych szkoleń z zakresu nowoczesnych metod rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej między innymi dla: PKO BP SA, TVP SA, TP SA, Coca-Cola Beverages Sp. z o.o., ORACLE SA, TUiR WARTA SA, KPMG Sp. z o.o., PWC Sp. z o.o., ERNST&YOUNG Sp. z o.o., MERCK Sp. z o.o., PILKINGTON IGP Sp. z o.o., Rieber Foods Polska SA (dawniej DELECTA SA), PGNiG SA, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, ORKLA PRESS POLSKA SA, ZCH Police SA, FASER SA, ZPC Jutrzenka SA, Energopol-7 Poznań SA (obecnie MAXER SA), Masters SA, POWEN SA, Polmos Wrocław SA (obecnie Vratislavia SA), FPM SA, Polifarb Wrocław SA, Trakcja Polska – PKRE SA i wielu innych; autor i współautor licznych książek i artykułów np.: Zarządzanie rentownością. Budżetowanie i kontrola. Activity based costing & management, T. Wnuk-Pel, DIFIN 2006; Rachunek kosztów. Podejście operacyjne i strategiczne, I. Sobańska (red.), CH BECK, 2009; Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne, I. Sobańska (red.), CH BECK 2010; Controlling w praktyce, Z. Leszczyński, T. Wnuk, ODDiK 2004 i wielu innych.

Opis szkolenia

• Warsztaty komputerowe oparte są na jednym kompleksowym studium przypadku (jest to przykład firmy średniej wielkości z kilkudziesięcioma ośrodkami odpowiedzialności, produkującej wiele wyrobów i świadczącej usługi, prowadzącej sprzedaż w różnych regionach i kanałach dystrybucji, mającej wiele grup klientów itp.).
• Podczas zajęć uczestnicy pracują samodzielnie ale pod kontrolą prowadzącego w specjalnie stworzonym modelu budżetowania i kontroli oraz planowania finansowego działającym w arkuszu kalkulacyjnym EXCEL.
Celem warsztatów komputerowych nie jest jednak nauka programu EXCEL – program ten jest tylko narzędziem dla poznania praktycznych aspektów budżetowania i kontroli oraz planowania finansowego na praktycznym przykładzie.
• Szczególną cechą pracy podczas warsztatów komputerowych jest praktyczne – kompleksowe ujęcie wszystkich analizowanych zagadnień.
• Warsztaty komputerowe stanowią najbardziej zaawansowaną część całego programu szkoleniowego.

Program

I. ZARZĄDZANIE KOSZTAMI I RENTOWNOŚCIĄ – CASE STUDY

1. Budżetowanie kosztów, przychodów i wyników – wprowadzenie:
a) cele i zadania budżetowania kosztów, przychodów i wyników; powiązanie procesu budżetowania ze strategią i długookresowymi celami przedsiębiorstwa,
b) wpływ stosowanego w przedsiębiorstwie rachunku kosztów na proces budżetowania.

2. Planowanie w podmiotach wewnętrznych przedsiębiorstwa:
a) charakterystyka procesów zachodzących w przedsiębiorstwie – wpływ organizacji i technologii produkcji na budżetowanie kosztów,
b) planowanie sprzedaży w przekroju regionów sprzedaży, klientów i produktów,
c) planowanie produkcji w podmiotach wewnętrznych przedsiębiorstwa, planowanie zapasów wyrobów gotowych i produkcji w toku.

3. Budżetowanie kosztów w podmiotach kosztowych:
a) projektowanie budżetów kosztów,
b) opracowywanie budżetów kosztów materiałów bezpośrednich, płac bezpośrednich oraz prostych kosztów pośrednich w podmiotach działalności podstawowej, pomocniczej i pozostałych,
c) rozliczanie budżetowanych kosztów działalności pomocniczej i tworzenie całkowitych budżetów kosztów wszystkich podmiotów,
d) wyodrębnianie kosztów stałych i zmiennych, wyprowadzanie współczynników zmienności kosztów,
e) wyznaczanie normalnego poziomu zdolności produkcyjnych i wyodrębnianie kosztów wydziałowych stałych nie stanowiących kosztu wytworzenia,
f) analiza planowanego wykorzystania zdolności produkcyjnych.

4. Tworzenie normatywnego kosztu produktu:
a) powiązanie wyceny produktu ze stosowaną w przedsiębiorstwie technologią i organizacją procesów produkcyjnych,
b) powiązanie normatywnego kosztu produktu z budżetami kosztów dla miejsc powstawania kosztów w ramach działalności podstawowej.

5. Sporządzanie budżetów zbiorczych w różnych przekrojach:
a) hierarchiczna struktura budżetowania w podmiotach wewnętrznych,
b) powiązanie budżetów zbiorczych z budżetami centrów kosztowych i wyceną produktu,
c) budżety kosztów według pionów, budżet kosztów wytworzenia, budżet kosztów nie stanowiących kosztu wytworzenia.

6. Budowa planowanego wyniku finansowego przedsiębiorstwa:
a) rachunek kosztów i wyników dla regionów sprzedaży, klientów i produktów,
b) wykorzystanie wieloblokowych i wielosegmentowych systemów rachunku kosztów w zarządzaniu,
c) analiza rentowności regionów sprzedaży,
d) analiza rentowności klientów i grup klientów,
e) analiza rentowności produktów i grup produktów,
f) analiza wyniku finansowego w rachunku kosztów pełnych i zmiennych.

7. Konstruowanie raportów kontrolno-wynikowych dla ośrodków odpowiedzialności za koszty i zyski:
a)1.analiza rzeczywistego wykorzystania zdolności produkcyjnych,
b) raporty kontrolno-wynikowe dla ośrodków odpowiedzialnych za koszty i zyski.

8. Kontrola i ocena wykonania budżetów:
a) rachunek odchyleń na poziomie ośrodków odpowiedzialności za koszty w ramach działalności podstawowej, pomocniczej oraz administracji (analiza odchyleń materiałów bezpośrednich, płac bezpośrednich, kosztów pośrednich prostych i złożonych),
b) raporty z wykonania budżetów ośrodków odpowiedzialnych za zyski (analiza odchyleń przychodów, kosztów zmiennych i stałych oraz marż brutto),
c) monitorowanie rentowności przedsiębiorstwa jako całości (analiza odchyleń na sprzedaży, odchyleń kosztów i uzgadnianie planowanego i rzeczywistego wyniku finansowego).

II. PLANOWANIE I KONTROLA FINANSOWA – CASE STUDY

1. Planowanie i analiza kapitału obrotowego w firmie:
a) planowanie poziomu kapitału obrotowego (wyznaczanie poziomu aktywów bieżących i zobowiązań bieżących; analiza wskaźników kapitału obrotowego),
b) zarządzanie zapasami (planowanie poziomu zapasów w firmie; analiza zapasów),
c) zarządzanie zobowiązaniami i należnościami (planowanie poziomu należności i zobowiązań bieżących oraz analiza ich poziomu i struktury),
d) zarządzanie środkami pieniężnymi (planowanie i analiza wpływów i wydatków środków pieniężnych w przedsiębiorstwie).

2. Planowanie sprawozdań finansowych:
a) rachunek wyników pro-forma (planowanie i analiza rachunku wyników przedsiębiorstwa),
b) cash flow pro-forma (planowanie i analiza sprawozdania z przepływu środków pieniężnych),
c) bilans pro-forma (planowanie i analiza bilansu).

3. Analiza wskaźnikowa sprawozdań finansowych:
a) wprowadzenie do analizy wskaźnikowej sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa,
b) analiza płynności (liczenie i interpretacja wskaźników płynności),
c) analiza rentowności (liczenie i interpretacja wskaźników rentowności sprzedaży, aktywów i kapitału),
d) analiza efektywności (liczenie i interpretacja wskaźników efektywności gospodarowania),
e) analiza zadłużenia (liczenie i interpretacja wskaźników poziomu zadłużenia i obsługi zadłużenia),
f) analiza wskaźników rynku kapitałowego (liczenie i interpretacja wskaźników charakteryzujących dokonania firm na rynku kapitałowym),
g) analiza Du-Ponta (kompleksowa analiza wskaźników charakteryzujących efektywność przedsiębiorstwa),
h) problemy w analizie sprawozdań finansowych.

4. Analiza wrażliwości sprawozdań finansowych:
a) analiza wrażliwości wyniku finansowego i przepływów pieniężnych (analiza wpływu różnorodnych czynników na planowaną rentowność i płynność przedsiębiorstwa),
b) analiza progu rentowności i płynności (obliczanie progu rentowności dla przedsiębiorstwa wieloproduktowego, liczenie przeciętnego, minimalnego i maksymalnego progu rentowności),
c) analiza dźwigni operacyjnej, finansowej i łącznej (wykorzystanie analizy dźwigni do zarządzania).

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa jednej osoby: 1790 zł + 23% VAT

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, zajęcia na komputerze (komputer zapewnia organizator), przerwy kawowe, lunch, certyfikat ukończenia szkolenia

Godziny zajęć:
Dzień I: 11:00 – 16:30
Dzień II i III: 9:00 – 15:00

Miejsce zajęć: centrum w/w miasta

Informacje:
Norbert Saks, Anita Musiał
tel. (022) 208 28 28/33, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; anita.musial@akademiamddp.pl

Terminy

09 07 2018 - 11 07 2018 - Warszawa

Nasi Klienci

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.Czytaj więcej Akceptuję