Finanse dla niefinansistów – rozwijanie świadomości finansowej pracowników

Cena: 1990 zł + 23% VAT

Kategoria: , , , ,

Czas trwania: 2 dni
Cena: 1990 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan

Złożoność procesów biznesowych współczesnych przedsiębiorstw, działających w warunkach silnej konkurencji, oraz najnowsze tendencje w zakresie zarządzania wymagają od pracowników interdyscyplinarnego podejścia do realizowanych przez siebie zadań, funkcji i obowiązków.
Celem działania każdego podmiotu biznesowego i wyznacznikiem skuteczności podejmowanych w nim decyzji menedżerskich jest uzyskanie sukcesu finansowego.
Osiągnięcie tego celu oraz zapewnienie skuteczności i efektywności działań interdyscyplinarnych zespołów pracowników w firmie wymaga stworzenia spójnego systemu komunikacji biznesowej zorientowanej na cele przedsiębiorstwa. Doświadczenia wielu firm pokazują, że spełnienie tych wymogów nie jest możliwe bez zbudowania świadomości finansowej pracowników wszystkich obszarów funkcjonalnych w firmie; bez pokazania, w jaki sposób działania poszczególnych osób, działów czy funkcji przekładają się końcowy sukces finansowy przedsiębiorstwa. Dlaczego pewne działania i projekty powstające w różnych obszarach firmy nie zyskują akceptacji dyrektora finansowego czy głównego księgowego? Jak uzasadnić celowość realizacji projektów, koncepcji i przedsięwzięć powstających w różnych miejscach przedsiębiorstwa z punktu widzenia ich przyczyniania się do realizacji celów finansowych firmy. Jak one wpłyną na sytuację finansową i wyniki finansowe naszej firmy ? Co zrobić, by uwidocznić efekty tych działań w raportach finansowych? Jak czytać i zrozumieć sprawozdania finansowe i główne wskaźniki finansowe?
W wielu firmach dostrzega się problemy wynikające z barier komunikacyjnych między działami finansowymi i pozostałymi obszarami funkcjonalnymi przedsiębiorstwa. To z kolei utrudnia współpracę, prowadzi do konfliktów i niezrozumienia intencji osób odpowiedzialnych za różne obszary funkcjonalne. Zamierzeniem szkolenia jest przełamywanie tych barier i rozpoznanie wśród Uczestników języka biznesu, jakim jest rachunkowość.

Adresaci szkolenia

Szkolenie jest skierowane do osób o wykształceniu nieekonomicznym, które w pracy zawodowej mają do czynienia w sposób bezpośredni lub pośredni z zagadnieniami rachunkowości, finansów lub controllingu i czują potrzebę zdobycia w przystępny sposób podstawowej wiedzy i umiejętności w tych obszarach.

Uczestnikami szkolenia są:
• właściciele i menedżerowie firm, którzy nie podsiadają wiedzy z zakresu finansów i rachunkowości, albo odczuwają potrzebę ugruntowania i usystematyzowania tej wiedzy;
• pracownicy działów niefinansowych;
• członkowie związków zawodowych, którzy chcą nabyć umiejętność rozumienia danych finansowych prezentowanych przez zarząd przedsiębiorstwa;
• pracownicy działów finansowych, którzy w swojej pracy zajmują się tylko wąskim fragmentem problematyki finansowej.

Cel szkolenia

• budowanie szeroko pojętej świadomości finansowej pracowników;
• wykształcenie umiejętności rozumienia i posługiwania się podstawowymi terminami z zakresu rachunkowości, controllingu i finansów;
• wykształcenie podstawowych umiejętności czytania sprawozdań finansowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków i formułowania ocen;
• zmiana błędnych schematów myślowych dotyczących finansów;
• wskazanie obszarów, w jakich rachunkowość i finanse wspierają proces podejmowania decyzji niefinansowych;
• wskazanie obszarów, w których finanse i rachunkowość wymagają wsparcia innych jednostek funkcjonalnych przedsiębiorstwa w celu zapewnienia efektywnego i skutecznego systemu raportowania i pomiaru dokonań;
• objaśnienie kluczowych kryteriów oceny opłacalności przedsięwzięć/projektów długoterminowych z uwzględnieniem ich ryzyka.

Korzyści ze szkolenia

Podczas szkolenia uczestnicy:

• poznają istotę i strukturę kluczowych sprawozdań finansowych;
• rozpoznają skutki i wpływ codziennych działań biznesowych na sprawozdania finansowe i sytuację finansową przedsiębiorstwa;
• nauczą się czytać sprawozdania finansowe i wyciągać z nich wnioski;
• będą potrafili interpretować podstawowe wskaźniki finansowe;
• nabędą podstawowych umiejętności w zakresie sporządzania długoterminowych planów finansowych;
• poznają narzędzia służące ocenie opłacalności długoterminowych planów finansowych;
• poznają podstawowe metody opisu i oceny ryzyka planowanych przedsięwzięć długoterminowych/projektów;
• zdobędą umiejętność skutecznej komunikacji z działami finansowymi przedsiębiorstwa i instytucjami finansowymi (dysponenci funduszy unijnych, banki, wierzyciele), co umożliwia lepszą współpracę między działami wewnątrz przedsiębiorstwa, jak również skuteczniejszą walkę o zewnętrzne źródła finansowania.

Program szkolenia

1. Znaczenie rachunkowości i finansów dla pracowników działów niefinansowych.

2. Rachunkowość jako system informacyjny przedsiębiorstwa:
a. odbiorcy informacji z rachunkowości – czego ja mogę oczekiwać od rachunkowości/ finansów w mojej firmie, albo w czym mogę je wspierać;
b. różne rodzaje rachunkowości dla różnych potrzeb.

3. Podstawowe zasady rachunkowości finansowej, czyli reguły rządzące procesem sporządzania sprawozdań finansowych i ich rozumienia.

4. Cele i rodzaje sprawozdań finansowych – czego można oczekiwać od sprawozdań finansowych? Wstęp do czytania sprawozdań finansowych.

5. Zrozumieć bilans – jak go czytać ze zrozumieniem i po co on niefinansiście:
a. istota i struktura sprawozdania:
i. walory informacyjne i ograniczenia bilansu, jako przyczyna wielu nieporozumień między działami finansowymi a innymi funkcjami w przedsiębiorstwie (np. czy marketing tworzy tylko koszty z perspektywy sprawozdania finansowego?, gdzie podziała się marka produktu i wizerunek firmy?),
ii. zasady klasyfikacji aktywów i pasywów – jakie mają znaczenie poznawcze;
b. przypadek praktyczny:
i. czytanie bilansu,
ii. istota i analiza podstawowych wskaźników finansowych występujących w kontekście bilansu;
c. istota i zawartość poszczególnych pozycji bilansu (środki trwałe i wartości niematerialne, inwestycje, należności i zobowiązania, zapasy, rezerwy, rozliczenia międzyokresowe itp.) – te pozycje już nigdy nie będą zagadkowe;
d. zasady wyceny składników bilansu – obszar kreatywności w rachunkowości.;
e. przypadki praktyczne:
i. analiza wpływu codziennych transakcji gospodarczych na bilans i ich odzwierciedlenie w bilansie – warsztaty,
ii. kreatywność w rachunkowości /w wymiarze księgowym i realnym.

6. Zrozumieć rachunek zysków i strat (P&L) – jak go czytać ze zrozumieniem i po co on niefinansiście?
a. jak ocenić zyskowność /rentowność/ działalności firmy:
i. obszary działalności, czyli zysk zyskowi nie jest równy,
ii. mamy zysk, a szef mówi, że nie ma na podwyżki – czy mówi prawdę?
iii. produkcja „idzie pełną parą”, a wyników finansowych nie ma – gdzie się one podziały?
b. przypadek praktyczny:
i. czytanie rachunku zysków i strat,
ii. istota i analiza podstawowych wskaźników finansowych występujących w kontekście rachunku zysków i strat;
c. różne sposoby prezentacji wyników realizowanych w biznesie podstawowym – wariant porównawczy i wariant kalkulacyjny:
i. różnice między wariantami (wady i zalety),
ii. częste błędy w analizie wariantu porównawczego rachunku zysków i strat,
d. przykłady praktyczne dotyczące rachunku zysków i strat.

7. Analiza wskaźników finansowych łączących dane z bilansu i rachunku zysków i strat – uzupełnienie analizy wskaźnikowej o wskaźniki efektywności wykorzystania majątku i kapitału / wskaźniki nieomawiane wcześniej na tle bilansu lub rachunku zysków i strat) – przypadek praktyczny.

8. Zrozumieć rachunek przepływów pieniężnych – sprawozdanie objaśniające pieniężne wyniki działalności przedsiębiorstwa:
a. istota i struktura sprawozdania – analiza skąd się wzięła i na co była wydatkowana gotówka w firmie?
b. analiza przypadku – czytanie rachunku przepływów pieniężnych;
c. metody sporządzania sprawozdania – ich właściwości i pojemność informacyjna;
d. przykład warsztatowy na analizę różnic między zyskiem a gotówką w firmie.

9. Długoterminowe planowanie finansowe i ocena opłacalności projektów inwestycyjnych:
a. o czym należy pamiętać przy tworzeniu długoterminowych planów finansowych:
i. czas,
ii. przepływy pieniężne,
iii. koszt pieniądza, czyli stopa dyskontowa;
b. zmiana wartości pieniądza w czasie, czyli właściwie co?
c. główne kryteria oceny projektów inwestycyjnych, czyli kiedy nasz plan zyska akceptację:
i. okres zwrotu,
ii. wartość bieżąca netto (NPV),
iii. wewnętrzna stopa (IRR);
d. ocena ryzyka planu finansowego- czyli jakie mamy szanse na sukces i co nam najbardziej zagraża:
i. analiza wrażliwości,
ii. analiza scenariuszowa;
e. kompleksowa analiza przypadku praktycznego.

10. Podsumowanie i zakończenie.

*Program chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości informacji, programów zawartych w ofercie ADN Akademii w formie elektronicznej lub innej bez zgody autora zabronione. 

Informacje organizacyjne

Cena: 1990 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat

Miejsce i godziny zajęć

Godziny zajęć: 10:00 – 16:30 

Miejsce zajęć: centrum w/w miast

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Agata Boniakowska
22 208 28 36
agata.boniakowska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
11-04-202412-04-2024Kraków
18-04-202419-04-2024Gdańsk
18-04-202419-04-2024Warszawa
22-04-202423-04-2024Poznań
24-04-202425-04-2024Wrocław
13-05-202414-05-2024Gdańsk
16-05-202417-05-2024Warszawa
20-05-202421-05-2024Kraków

Zaufali nam: