Zmiany w VAT w 2018 roku

Szkolenia , kursy, księgowość, rachunkowość, podatki

Zmiany w VAT w 2018 roku

25 04 2018 - Poznań
26 04 2018 - Gdańsk
26 04 2018 - Kraków
26 04 2018 - Legnica
26 04 2018 - Warszawa
26 04 2018 - Katowice
27 04 2018 - Wrocław
10 05 2018 - Rzeszów
15 05 2018 - Bydgoszcz
17 05 2018 - Warszawa
17 05 2018 - Jelenia Góra
17 05 2018 - Kielce
18 05 2018 - Zielona Góra
21 05 2018 - Elbląg
21 05 2018 - Słupsk
21 05 2018 - Opole
22 05 2018 - Legnica
22 05 2018 - Koszalin
22 05 2018 - Białystok
24 05 2018 - Łódź
25 05 2018 - Warszawa
28 05 2018 - Kraków
28 05 2018 - Wrocław
28 05 2018 - Poznań
28 05 2018 - Katowice
29 05 2018 - Toruń
29 05 2018 - Gdańsk
13 06 2018 - Lublin
14 06 2018 - Szczecin
19 06 2018 - Warszawa

Kategoria: ,

Prowadzący*

Aneta Lech (Pożarowska) – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autorka licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej i specjalistycznej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT 2014/2015 – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów.

Dawid Milczarek – prawnik, ekspert podatkowy, Partner w Kancelarii LTCA Adwokaci i Doradcy Podatkowi. Specjalizuje się w problematyce podatku VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, gdzie odpowiadał za kontrolę instancyjną indywidualnych interpretacji podatkowych. W latach 2007-2010 był asystentem sędziego w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do ETS w zakresie VAT.

Radosław Żuk – doradca podatkowy, Prezes w spółce doradztwa podatkowego ADN, redaktor portalu prawno-księgowego TaxFin.pl. Specjalista w zakresie opodatkowania firm oraz instytucji finansowych. Posiada niezwykle bogate doświadczenie zawodowe w zakresie funkcjonowania systemu podatkowego obowiązującego na terenie Europy i Stanów Zjednoczonych. Wcześniej Kierownik Zespołu Podatku VAT w spółce doradztwa podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał również jako pracownik organów podatkowych oraz jednej z czołowych kancelarii prawnych. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej odpowiedzialności członków zarządów, rad nadzorczych, wspólników spółek osobowych, doradzał przy zawieraniu umów przez największe polskie przedsiębiorstwa oraz zagraniczne koncerny. Autor licznych artykułów z zakresu przepisów prawa i podatków. Przeprowadził ponad 1000 szkoleń z zakresu prawa korporacyjnego, podatku VAT, podatku od nieruchomości, PCC, podatków dochodowych oraz procedury podatkowej – dla służb finansowo-księgowych, departamentów podatkowych, pracowników technicznych, działów zakupów, sprzedaży, marketingu. Szkolił i doradzał na rzecz takich firm jak BNP Paribas, BMW Financial Services, mBank SA, Telewizji POLSAT SA, KGHM Polska Miedź SA, Mostostal Warszawa SA, Bayer Polska Sp. zoo, MARVIPOL SA, MAN Accounting Center.

Małgorzata Breda – doradca podatkowy, Dyrektor Działu Podatkowego w ADN Podatki. Wieloletni współpracownik międzynarodowych i krajowych firm doradczych. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem od towarów i usług, podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz postępowaniem przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi. Posiada bogate doświadczenie w zakresie optymalizacji podatkowej transakcji krajowych i transgranicznych. Dzięki szerokiej wiedzy i doświadczeniu skutecznie doradza zarówno polskim przedsiębiorstwom jak i firmom międzynarodowym. Wśród klientów, z którymi współpracuje znajdują się podmioty z takich sektorów gospodarki jak: branża farmaceutyczna, budownictwo i nieruchomości, branża transportowa, paliwowa, energetyczna, bankowa i ubezpieczeniowa, motoryzacyjna jak również administracja państwowa. Jest specjalistą w zakresie ustalania strategii podatkowej oraz zarządzania ryzykiem związanym w szczególności z podatkiem od towarów i usług. Swoją wiedzę wykorzystuje wspierając podatników w skomplikowanych w procesach restrukturyzacyjnych. Podczas wieloletniej praktyki przeprowadziła wiele przeglądów podatkowych oraz audytów due diligence. Autorka licznych publikacji podatkowych z zakresu podatku od towarów i usług, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku akcyzowego, podatku od spadku i darowizn, postępowania podatkowego (publikacje m. in. na łamach Rzeczpospolitej, Gazety Prawnej, Fiskusa. Autorka i współautorka publikacji książkowych (m.in. Leksykon VAT. Praktyka. Teoria. Orzecznictwo, wydawnictwo Beck; Transakcje wewnątrzwspólnotowe, wydawnictwo Beck). Wykładowca prawa podatkowego.

Łukasz Jankowski – specjalizuje się w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Administracja. Posiada kilkuletnie doświadczenie w obszarze podatków, które zdobywał jako pracownik administracji skarbowej m.in. w Urzędzie Kontroli Skarbowej a później w Urzędzie Celno-Skarbowym. Był odpowiedzialny za prowadzenie postępowań kontrolnych jak i kontroli celno-skarbowych w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków dochodowych. Złożył z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy na doradcę podatkowego. Obecnie współpracuje na stałe z BG Tax & Legal sp. z o.o.

Samir Kayyali – doradca podatkowy, obecnie prowadzi własną praktykę podatkową. Doświadczenie zawodowe zdobywał zarówno w międzynarodowych podmiotach świadczących usługi doradcze jak i polskich kancelariach prawnych i podatkowych. Jego praktyka obejmuje w szczególności restrukturyzację grup kapitałowych w celu osiągnięcia optymalizacji podatkowej, sporządzanie dokumentacji w zakresie cen transferowych oraz bieżące doradztwo w podatkach dochodowych oraz podatku VAT. Nadzorował szereg badań due diligence oraz uczestniczył w obsłudze rachunkowo-podatkowej przekształceń oraz likwidacji spółek prawa handlowego. Absolwent międzynarodowych studiów Master Studies in Finance na kierunku Corporate Finance na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Prelegent na wielu konferencjach i seminariach podatkowych. Wykładowca na studiach podyplomowych i kursach przygotowujących do egzaminu na doradcę podatkowego. Stale publikuje komentarze i artykuły zarówno w prasie eksperckiej jak i popularnej.

Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.

Mariusz Nowak – doradca podatkowy, doktorant Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pięcioletnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w urzędzie skarbowym, gdzie specjalizował się w kontrolach podatkowych, postępowaniach podatkowych oraz postępowaniach egzekucyjnych w administracji. Dwuletnie doświadczenie zawodowe w jednej z największych firm produkcyjnych świata, w której zajmował się doradztwem podatkowym. Obecnie prezes zarządu w międzynarodowej spółce doradztwa podatkowego Goldenstein. Zajmuje się obsługą prawno-podatkową polskich oraz międzynarodowych firm. Posiada szerokie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla urzędów skarbowych, biur rachunkowych, księgowych oraz dla przedsiębiorców. W szkoleniach koncentruje się na poszukiwaniu sposobów optymalizacji opodatkowania. Przedstawia sposób działania. Szkolenia są prowadzone w sposób dynamiczny i ciekawy. Szkolenia oparte są na przykładach praktycznych czerpanych z doświadczenia prelegenta. Jego szkolenia cieszą się dużym uznaniem wśród słuchaczy. Jest autorem publikacji w biuletynie finansowym i w gazecie prawnej. Od 2013 roku posiada uprawnienia niemieckiego doradcy podatkowego.

Wojciech Gandurski– radca prawny. Partner zarządzający w kancelarii doradztwa podatkowego. Ukończył Wydział Prawa  i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Prawo. Ma ponad 9-letnie doświadczenie w kwestiach podatkowych,  które między innymi zdobył pracując w firmach należących do tzw. Wielkiej Czwórki. Był zaangażowany w wiele projektów  dotyczących przeglądów i analiz podatkowych (w tym w ramach badań sprawozdań finansowych) w szczególności w zakresie podatku CIT i VAT, których celem była identyfikacja ryzyk podatkowych oraz obszarów optymalizacji u podmiotów.

Joanna Szymańska-Kubica – doradca podatkowy, właścicielka kancelarii prawno-podatkowej obsługującej kilkaset firm pod względem usług księgowych, kadrowych, doradztwa podatkowego i prawnego. Doświadczony wykładowca z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń oraz prawa gospodarczego. Doświadczony praktyk w dziedzinie finansów, prawa podatkowego i rachunkowości.

*szkolenie poprowadzi dedykowany trener

Cel szkolenia

Rok 2018 to kolejny etap wdrażania zmian w zakresie podatku VAT. Ustawodawca obok nowelizacji wielu przepisów wprowadza również zupełnie nowe instytucje takie jak Split Payment, STIR czy kasy fiskalne online. Wszystko to w jednym celu aby ograniczyć oszustwa i nadużycia podatkowe. Uszczelnianie wpływów z podatku VAT staje celem priorytetowym dla Ministerstwa Finansów. Taka strategia prawodawcy i Ministerstwa nakłada na wszystkich podatników szereg nowych obowiązków związanych z prawidłowym rozliczaniem podatku VAT. W gąszczu przepisów wielokrotnie nowelizowanych oraz rozproszonych po różnych aktach prawnych łatwo o popełnienie błędu. Nawet podmioty dokładające najwyższej staranności w rozliczeniach podatkowych mogą wpaść w pułapki podatkowe wynikające z rozbieżności interpretacyjnych. Ponadto ustawodawca wprowadził szereg sankcji mających na celu odstraszenie podatników od popełniania błędów. Nieprawidłowości mogą nas zatem dużo kosztować.

Celem szkolenia jest zaprezentowanie w sposób przystępny i kompleksowy zmian w VAT w 2018 r., tzn. nie tylko z uwzględnieniem deklarowanych celów prawodawcy, ale także trudności praktycznych, które wiążą się z wprowadzeniem tych zmian w życie. Ponadto przedstawiona zostanie praktyka organów podatkowych oraz orzecznictwo sądów administracyjnych odnośnie tak ważnych dla każdego podatnika zagadnień, jak: powstawanie obowiązku podatkowego, wystawianie faktur, korygowanie VAT, rozliczanie transakcji międzynarodowych, prawidłowe korzystanie z prawa do odliczenia. Naszym zamiarem jest, aby uczestnicy szkolenia nabyli kompletną wiedzę w przedmiocie zmian w rozliczaniu VAT oraz umiejętności w zakresie skutecznego rozwiązywania problemów podatkowych.

Program

I. Zmiany w VAT w 2018 r.

1. STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej) – nowe narzędzie w 2018 roku Ministerstwa Finansów do walki z wyłudzeniami VAT:
a) cel stworzenia STIR,
b) dane pozyskiwane w ramach STIR (informacje o danych na rachunkach bankowych),
c) skutki dla przedsiębiorcy,
d) blokada rachunku bankowego.

2. Split payment, czyli system podzielonych płatności – lipiec 2018 r.:
a) na czym polega split payment?
b) kto będzie musiał mieć rachunek VAT?
c) w jaki sposób będzie można dysponować środkami na rachunku VAT?
d) korzyści dla nabywców korzystających z zastosowania split payment,
e) korzyści dla dostawców korzystających z zastosowania split payment,
f) zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment.

3. Przesłanki należytej staranności – ochrona interesów nabywcy i sprzedawcy w 2018 roku:
a) NOWY od 2018 roku uzupełniający rejestr podatników VAT (podatnicy, którzy utracili status VAT czynnego; podatnicy, którym odmówiono rejestracji; podatnicy, których przywrócono do rejestru),
b) jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?,
c) należyta staranność w orzecznictwie sądów krajowych i ETS,
d) kryteria podmiotowo/formalne dla podatnika,
e) kryteria przedmiotowe/ekonomiczne dla podatnika,
f) kryteria związane z przebiegiem transakcji,
g) adresaci przesłanek należytej staranności,
h) zasady i proces wdrożenia w firmach,
i) niebezpieczeństwo nie stosowania się do zasad i konsekwencje prawne.

4. Puste faktury – jedno z priorytetowych zadań Ministerstwa Finansów na 2018 rok w ściganiu nieprawidłowości w podatku VAT:
a) przypadki występowania pustych faktur (świadome i nieświadome),
b) skutki podatkowe w przypadku obrotu pustą fakturą,
c) korekta pustej faktury i jej skutki,
d) sankcje karne skarbowe i karne za obrót pustą fakturą,
e) jak ochronić firmę i osoby odpowiedzialne za dokumentowanie transakcji przed obrotem pustą fakturą.

5. Dodatkowe zobowiązanie podatkowe w VAT (sankcja VAT za niepoprawne rozliczenia):
a) w jakich przypadkach organ zastosuje 20%, 30% lub 100 % dodatkowego zobowiązania podatkowego,
b) czy można uniknąć sankcji?
c) korekta rozliczenia a sankcja VAT,
d) pusta faktura a sankcja VAT.

6. Kasy rejestrujące w 2018 r – rewolucyjne zmiany dla podatników:
a) nowe zasady przyznawania ulgi na zakup kasy rejestrującej,
b) zmiana zasad wystawiania faktur na podstawie paragonów,
c) nowe obowiązki podatników użytkujących kasy rejestracyjne,
d) kiedy znikną kasy z kopią papierową?
e) dla kogo i od kiedy obligatoryjna kasa fiskalna online?
f) Centralne Repozytorium Kas,
g) JPK_Paragon,
h) grzywna za niezarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej.

7. JPK od 2018 r.:
a) nowa struktura JPK_VAT na 2018 r.,
b) błędy w rozliczeniach JPK,
c) korekta JPK_VAT od 2018 r,
d) analiza danych przez organy podatkowe z JPK_VAT i informacje wysyłane do podatników o ewentualnych nieprawidłowościach.

8. Pozostałe zmiany 2018 r.:
a) nieprawidłowe określanie podstawy opodatkowania VAT dla towarów sprzedawanych w formie zestawów – ostrzeżenie MF,
b) kiedy zarządzający firmą jest podatnikiem VAT – interpretacja ogólna?
c) firmy częściej poniosą odpowiedzialność karną,
d) Pakiet Konstytucji Biznesu – ułatwienia dla nowych firm,
e) zawieszanie działalności gospodarczej bardziej elastyczne – zmiany od 1 marca 2018 r.,
f) fiskus udzieli informacji o kontrahencie,
g) będzie Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców,
h) NOWOŚĆ – 40 tys. zł grzywny za niezłożenie deklaracji VAT,
i) ułatwienia przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej oraz usprawnienie działania sądu rejestrowego,
j) deklaracje VAT wyłącznie w formie elektronicznej,
k) działalność nierejestrowa w Konstytucji Biznesu,
l) nie będzie deklaracji podatkowych VAT,
m) powstanie lista krajów, które nie współpracują podatkowo,
n) nowy wykaz MF podatników wykreślonych z rejestru oraz tych, którym odmówiono rejestracji – kontrowersje zmian,
o) aspekty dowodów potwierdzających transakcje sprzedaży zakupu w podatku VAT – NOWE WYMOGI 2017/2018.

II. Problemy podatnika VAT 2018 r.

1. Odwrotne obciążenie problematyczne dla przedsiębiorców:
a) odwrotne obciążenie w budownictwie – przegląd najnowszych interpretacji (zmiana w podejściu organów podatkowych do świadczenia kompleksowego w usługach budowlanych i budowlano-montażowych),
b) przy odwrotnym obciążeniu fiskus zwraca VAT na ogólnych zasadach,
c) kto posiada status podwykonawcy?,
d) refakturowanie usług budowlanych a odwrotne obciążenie,
e) określenie przedmiotu transakcji (PWiU) przy pomocy GUS.

2. Samochód w firmie w 2018 r.– przegląd najnowszych interpretacji i orzeczeń:
a) kiedy sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu podlega VAT?
b) czy oklejenie samochodu logo firmy pozwala uznać, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności?
c) czy sprzedając samochód będący środkiem trwałym, można zastosować procedurę marży?
d) jak rozliczać nieodpłatne korzystanie z samochodów przez pracowników?
e) czy można odliczyć VAT, gdy paliwo jest odsprzedawane przedstawicielom handlowym, którzy korzystają z kart paliwowych?
f) czy zmiana sposobu wykorzystania pojazdu powoduje obowiązek korekty VAT od rat leasingowych?
g) czy spółka może odliczyć pełny VAT od wydatków związanych z samochodem użytkowanym odpłatnie przez przedstawiciela handlowego?
h) czy przy sprzedaży samochodu należy złożyć aktualizację VAT-26?
i) czy można odliczyć 50% VAT z faktury VAT marża dokumentującej nabycie używanego samochodu osobowego?

3. Jak rozliczać koszty wysyłki towarów w VAT:
a) koszty wysyłki jako element podstawy opodatkowania,
b) dokumentowanie kosztów wysyłki stanowiących element podstawy podatkowania,
c) praktyczne przykłady i orzecznictwo sądowe.
4. Ustalanie daty powstania obowiązku podatkowego – przegląd interpretacji i orzeczeń.

III. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa jednej osoby: 590 zł + 23% VAT

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, lunch, certyfikat.

Godziny zajęć: 10:00 – 16:00

Miejsce zajęć: centrum ww. miast

Informacje:
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Terminy

25 04 2018 - Poznań
26 04 2018 - Gdańsk
26 04 2018 - Kraków
26 04 2018 - Legnica
26 04 2018 - Warszawa
26 04 2018 - Katowice
27 04 2018 - Wrocław
10 05 2018 - Rzeszów
15 05 2018 - Bydgoszcz
17 05 2018 - Warszawa
17 05 2018 - Jelenia Góra
17 05 2018 - Kielce
18 05 2018 - Zielona Góra
21 05 2018 - Elbląg
21 05 2018 - Słupsk
21 05 2018 - Opole
22 05 2018 - Legnica
22 05 2018 - Koszalin
22 05 2018 - Białystok
24 05 2018 - Łódź
25 05 2018 - Warszawa
28 05 2018 - Kraków
28 05 2018 - Wrocław
28 05 2018 - Poznań
28 05 2018 - Katowice
29 05 2018 - Toruń
29 05 2018 - Gdańsk
13 06 2018 - Lublin
14 06 2018 - Szczecin
19 06 2018 - Warszawa

Nasi Klienci

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.Czytaj więcej Akceptuję