Zagraniczne Szkolenie wyjazdowe Podatki VAT i CIT 2020 – po nowelizacji ustaw podatkowych

Szkolenia , kursy, księgowość, rachunkowość, podatki

Zagraniczne Szkolenie wyjazdowe Podatki VAT i CIT 2020 – po nowelizacji ustaw podatkowych

11 05 2020 - 18 05 2020 - Costa Del Sol

Kategoria: , ,

WYJEDŹ Z NAMI NAD WYBRZEŻE ŚWIATŁA

Program*

VAT 2019/2020 – zmiany, problemy, orzecznictwo

I. Zmiany w VAT w 2019 i 2020 r.

1. Rozbudowa wykazu podatników VAT od 1 września 2019 r.:
a) zakres danych przechowywanych w rejestrze podatników,
b) konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w wykazie – nowe sankcje w VAT i CIT.

2. Rozszerzenie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) od 1 listopada 2019 r.:
a) system split payment jako system obowiązkowy dla wybranych transakcji,
b) zasady stosowania mechanizmu podzielonej płatności,
c) podzielona płatność a zastrzeżenia umowne co do sposób dokonywania zapłaty,
d) podzielona płatność a zapłata na rzecz podmiotu innego niż sprzedawca,
e) lista transakcji objętych obowiązkowym mechanizmem split payment,
f) zasady wystawiania faktur do transakcji objętych obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności,
g) nowe sankcje za niestosowanie obowiązkowej podzielonej płatności,
h) nowe regulacje a prywatne rachunki bankowe wykorzystywane w działalności gospodarczej,
i) podzielona płatność a krajowe transakcje w walucie obcej,
j) podzielona płatność a transakcje z kontrahentami zagranicznymi,
k) zasady uwalniania środków z konta VAT,
l) zmiana zasad stosowania solidarnej odpowiedzialności na gruncie VAT w związku z wprowadzeniem obowiązkowej podzielonej płatności.

3. Zmiany od 1 listopada 2019 r. dotyczące stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym:
a) likwidacja odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym w związku z wprowadzeniem obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności,
b) zasady stosowania odwrotnego obciążenia w okresie przejściowym na przełomie października i listopada 2019 r.

4. Zastąpienie deklaracji VAT-7 plikiem JPK:
a) co należy rozumieć przez „likwidację” deklaracji VAT?
b) zmiana struktury JPK,
c) wprowadzenie nowej sankcji za przesyłanie ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości.

5. Nowa matryca stawek VAT:
a) modyfikacja zasad stosowania PKWiU,
b) wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT.

6. Wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej:
a) zasady występowania po WIS,
b) zakres ochrony przysługujący na mocy WIS.

7. Zmiany w transakcjach międzynarodowych od 1 stycznia 2020 r.:
a) nowe regulacje dotyczące dokumentowania WDT,
b) nowe regulacje dotyczące magazynów konsygnacyjnych oraz magazynów typu call-off stock,
c) nowe zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych.

8. Nowe zasady stosowania kas fiskalnych w 2019 r.:
a) nowe zasady wystawiania faktur do paragonów,
b) nowe sankcje przewidziane za nieprawidłowe wystawianie faktur do paragonów,
c) nowe zasady wystawiania paragonów w przypadku zaliczek,
d) nowe zasady stosowania zwolnień z kas fiskalnych – sprzedaż na rzecz pracowników,
e) pozostałe zmiany.

9. Zmiany w zakresie zasad stosowania zwolnienia podmiotowego dla drobnych przedsiębiorców, u których roczne obroty nie przekraczają 200.000 zł:
a) wyłączenie ze zwolnienia podatników handlujących sprzętem elektronicznym, RTV i AGD,
b) wyłączenie ze zwolnienia podatników handlujących częściami motoryzacyjnymi,
c) wyłączenie ze zwolnienia podatników handlujących preparatami kosmetycznymi i toaletowymi.

10. Modyfikacja od 1 stycznia 2019 r. zasad stosowania ulgi na złe długi na gruncie VAT:
a) skrócenie ustawowego terminu korzystania z ulgi na złe długi ze 150 do 90 dni,
b) warunki formalne korzystania z ulgi na złe długi,
c) korekta podatku naliczonego przez nabywcę,
d) regulacje przejściowe dotyczące stosowania ulgi na złe długi na przełomie 2018 i 2019 r.

11. Nowe regulacje dotyczące zasad opodatkowania bonów, voucherów, kart podarunkowych obowiązujące od 1 stycznia 2019 r.:
a) bony jednego przeznaczenia (SPV) a bony różnego przeznaczenia (MPV),
b) emisja bonu, transfer bonu, faktyczne wykonanie świadczenia – zasady rozliczania na gruncie VAT,
c) świadczenia nieodpłatne na rzecz kontrahentów, klientów i pracowników, których przedmiotem są bony,
d) obowiązek podatkowy, podstawa opodatkowania oraz dokumentowanie obrotu bonami.

II. Najnowsze interpretacje organów podatkowych oraz orzecznictwo sądowe dot. rozliczania VAT

III. Pozostałe wybrane problemy dot. rozliczania VAT

1. Fakturowanie oraz korekty VAT w 2019 i 2020 r.:
a) faktury, faktury korygujące, noty korygujące,
b) zasady korygowania podstawy opodatkowania i podatku należnego – korekty bieżące a korekty wsteczne, korekty in plus a korekty in minus, zasady potwierdzania odbioru faktury korygującej,
c) zasady korygowania podatku naliczonego – korekty bieżące a korekty wsteczne, korekty in plus a korekty in minus,
d) korekta „do zera” a anulowanie faktury,
e) zasady wystawiania i rozliczania faktur zaliczkowych oraz faktur końcowych / rozliczeniowych,
f) faktury elektroniczne – zasady wystawiania, przesyłania oraz przechowywania.

2. Świadczenia nieodpłatne w 2019 i 2020 r. – wybrane zagadnienia:
a) świadczenia nieodpłatne na rzecz klientów i kontrahentów (świadczeń związane vs. świadczenia niezwiązane z działalnością gospodarczą),
b) świadczenia nieodpłatne dla pracowników i współpracowników (programy motywacyjne, świadczenia socjalne, paczki świąteczne),
c) świadczenia nieodpłatne pro publico bono a VAT,
d) świadczenia nieodpłatne a kasa fiskalna.

3. Prawo do odliczenia VAT w 2019 i 2020 r. – wybrane zagadnienia:
a) prawo do odliczenia VAT od zakupu alkoholu, usług cateringowych i innych wydatków gastronomicznych,
b) prawo do odliczenia VAT od zakupu usług noclegowych i pakietów konferencyjnych,
c) odliczanie VAT od wydatków związanych z pojazdami,
d) odliczanie VAT od wydatków związanych ze świadczeniami nieodpłatnymi (dla klientów, kontrahentów, pracowników, współpracowników),
e) odliczanie VAT od wydatków w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu,
f) terminy odliczania VAT, odliczanie VAT w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.

4. Dyskusja, pytania uczestników i odpowiedzi.

Podatek CIT 2019/2020 – po nowelizacji ustaw podatkowych

I. Planowane i realizowane zmiany w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1. Wprowadzenie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych od 1.1.2020r.:
a) warunki do zastosowania nowych przepisów,
b) obowiązki dłużnika i uprawnienia wierzyciela,
c) korekta dochodu lub straty podatkowej,
d) rozliczanie skutków przez wiele lat,
e) warunki graniczne (terminy płatności, moment złożenia CIT),
f) przesłanki do zastosowania nowych przepisów,
g) sposób rozliczenia nowej regulacji przy płatności zaliczek na podatek,
h) transakcje między podmiotami powiązanymi,
i) pozostałe zagadnienia.

2. Skutki błędnej płatności od 1.1.2020 r. za faktury VAT:
a) nowy rejestr podatników VAT od 1.9.2019 r. i skutki w CIT od 1.1.2020 r.,
b) sposób weryfikacji kontrahentów,
c) konieczność podwójnego sprawdzania kontrahenta i problem archiwizacji,
d) „donos” na kontrahenta jako sposób na uniknięcie konsekwencji podatkowych,
e) sposób liczenia terminów,
f) problem z kosztami podatkowymi przy płatnościach powyżej 15.000 zł (zmniejszenie kosztów, w tym odpisów amortyzacyjnych, zwiększenie przychodów),
g) sposób liczenia limitu, w tym przypadki szczególne (np. umowy ciągłe, umowy ramowe, transakcje wiązane, itp.),
h) przychód podatkowy jako sankcja za błędny przelew.

3. Skutki braku zastosowania obowiązkowego split payment od 1.1.2020 r.:
a) nowy załącznik 15 (towary i usługi) obligujący do stosowania mechanizmu split payment,
b) utrata kosztów podatkowych, w tym odpisów amortyzacyjnych w razie błędnej zapłaty; wyjątki,
c) przepisy przejściowe i zasady stosowania.

4. Wprowadzenie PIT do 26-go roku życia – omówienie skutków w CIT:
a) obowiązki płatnika od sierpnia 2019 r.,
b) weryfikacja oświadczeń pracowników,
c) obowiązki płatnika od stycznia 2020 r.,
d) obowiązki sprawozdawcze (PIT-11 i sposób wykazywania).

5. Inne planowane zmiany w CIT lub wywołujące skutek w podatku CIT.

6. Podsumowanie najistotniejszych zmiany w CIT w 2019 r. z ujęciem problematyki przepisów przejściowych:
a) zmiany w definicji małego podatnika – konsekwencje praktyczne od 2020,
b) mniejsze obowiązki informacyjne w zakresie różnic kursowych i zaliczek uproszczonych,
c) możliwość jednorazowego rozliczenia straty do wysokości 5 mln PLN,
d) nowe zasady ulgi na działalność badawczo – rozwojową,
e) obniżka stawki CIT – 9 %,
f) nowy limit dla odliczania odpisów amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych,
g) pojazd specjalny, ciężarowy, wykorzystywany w trybie ,,mieszanym”/ ,,jednolitym” a koszty uzyskania przychodów – nowe ograniczenia w zakresie zakupów pojazdów samochodowych, wydatków eksploatacyjnych i zakupu paliwa służącego do ich napędu,
h) ,,exit tax” – podatek od przeniesienia biznesu poza Polskę?
i) zmiana systemu poboru WHT – nowe, rewolucyjne zasady w podatku u źródła,
j) ceny transferowe – zmiany wraz z podsumowanie kompleksowości problematyki, kto zostaje wyłączony z obowiązku dokumentacyjnego?
k) dodatkowe zobowiązanie podatkowe – przesłanki określenia dodatkowego zobowiązania w CIT,
l) pozostałe zmiany.

II. Najważniejsze objaśnienia podatkowe dla podatku CIT 2019/2020 r.

1. Podatek u źródła.

2. Transakcje między podmiotami powiązanymi.

3. Ulga IP BOX.

4. Inne objaśnienia.

III. Praktyczne wnioski i konsekwencje zmian podatkowych zrealizowanych w latach wcześniejszych – podsumowanie wybranego stanowiska fiskusa i orzecznictwa.

1. Wyodrębnienie w ustawie o CIT źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych.

2. Wprowadzenie nowych zasad zaliczania odsetek do kosztów podatkowych – problematyka tzw. cienkiej kapitalizacji.

3. Wprowadzenie przepisów limitujących wysokość KUP związanych z umowami o usługi niematerialne oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych w odniesieniu do podmiotów powiązanych.

4. Wprowadzenie tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych – zakres i przedmiot opodatkowania.

5. Inne ważne zmiany.

IV. Podsumowanie bieżącej praktyki Krajowej Administracji Skarbowej i sądów administracyjnych w zakresie wybranej problematyki podatku CIT.

1. Przychody podatkowe – kompleksowa analiza regulacji prawnych: moment rozpoznania przychodu, przedpłaty – zaliczki, zadatki – rozpoznanie przychodu podatkowego, świadczenia częściowo i całkowicie nieodpłatne, odsetki, zasądzone koszty sądowe, odszkodowania, kary umowne – zasady rozpoznawania przychodu kasowo, refakturowanie – kompleksowa analiza rozliczenia przychodu podatkowego.

2. Koszty pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami – kompleksowa analiza przepisów: kwalifikacja kosztu, ponoszenie kosztu na przełomie roku podatkowego – moment ujęcia, refakturowanie – problematyka rozpoznania kosztów uzyskania przychodów, zasady dokumentacji kosztowej – dowody i wymogi dokumentacyjne, korygowanie kosztów uzyskania przychodów, kary umowne, odszkodowania, płatności stanowiące wpływ do budżetu Państwa i JST, wierzytelności, straty ze zbycia wierzytelności – możliwości rozpoznania kosztu podatkowego.

V. Problematyka świadczeń na rzecz pracowników i współpracowników, podatkowe aspekty działań marketingowych – kompleksowa analiza kosztów i przychodów w podatkach dochodowych.

VI. Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne – ustalenie wartości początkowej, problematyka wynikająca ze szczególnych form nabycia (zakup, komis, zamiana, wytworzenie, aport) metody i stawki amortyzacji, ustalenie wartości rezydualnej, remont/konserwacja a ulepszenie/modernizacja (praktyka bieżących stanowisk KAS), wątpliwości związane z częściami składowymi i peryferyjnymi (zasady wydzielania części składowych i peryferyjnych, wydzielenie środka trwałego w wyniku odłączenia części składowej lub peryferyjnej, dołączenie środka trwałego do wartości początkowej składnika majątku jako części składowej lub peryferyjnej), straty (możliwość rozpoznania KUP), środki trwałe w budowie, likwidacja, dotacje, inwestycje w obcym środku trwałym, zaniechanie inwestycji.

VII. Pytania i wątpliwości – panel dyskusyjny.

*w związku z planowaną nowelizacją ustaw program może ulec zmianie

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa jednej osoby: 5190 zł + 23% VAT

Uwaga!
Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu wyjazdowym po uprzednim, pisemnym zgłoszeniu, wiąże się z poniesieniem 50% kosztu całego szkolenia.

Cena obejmuje:
• przelot na trasie Warszawa – Malaga – Warszawa
• opłaty lotniskowe
• transfery lotnisko – hotel – lotnisko
• ubezpieczenie KL, NNW
• zakwaterowanie w hotelu w pokojach 2 osobowych typu standard, dopłata do pokoju jednoosobowego 2 190 zł
• wyżywienie: formuła all inclusive (AI)
• opieka polskiego pilota

Zajęcia odbędą się w godzinach: 9:00-15:00

Miejsce zajęć: Hotel Playa Granada Club Resort ****, Costa del Sol

Informacje:
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. 22 208 28 28/26, fax 22 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Terminy

11 05 2020 - 18 05 2020 - Costa Del Sol

Nasi Klienci

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.Czytaj więcej Akceptuję