Szkolenie online Akademia CIT i VAT 2021 – po nowelizacji ustawy – kurs 8-dniowy

Kategoria: , ,

Dostępne terminy
Czas trwania: 8 dni
Cena: 3380 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
Terminy szczegółowe
Online:
Cz. I 6-7.12.2021
Cz. II 13-14.12.2021
Cz. III 21-22.12.2021
Cz. IV 13-14.01.2022
 
Prowadzący*

Paweł Wójciak – doradca podatkowy (nr wpisu 10194), absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członek – założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego, dysponuje wieloletnim doświadczeniem w praktyce doradczej realizowanej we współpracy z czołowymi polskimi firmami doradztwa podatkowego, w tym ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie z zakresie problematyki prawa podatkowego. Specjalizuje się z tematyce podatków dochodowych z uwzględnieniem międzynarodowych aspektów opodatkowania. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.

Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.

Anna Karczewska – prawnik, ekonomista, ekspert w zakresie podatków bezpośrednich i międzynarodowych, współpracownik z Kancelarią ADN Podatki. Ukończone Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych organizowane przez SGH a także Podyplomowe Studia Prawo karne skarbowe i gospodarcze organizowane przez Uniwersytet Jagielloński. Były pracownik urzędu skarbowego oraz prawnik w Ministerstwie Finansów, tax manager w międzynarodowym holdingu. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (między innymi dla KAS-u z zakresu kontroli skarbowej i procedur dowodowych). Od kilku lat związana ze Szkołą Główną Handlową, gdzie prowadzi zajęcia na Podyplomowych Studiach Podatkowych. Doktorant na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego specjalizacja: prawo podatkowe. Członek International Fiscal Association. Prelegent na konferencjach sejmowych dotyczących podatku VAT.

Marcin Borkowski – prawnik, ekspert podatkowy, Senior Associate w spółce doradztwa podatkowego ADN, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w organach podatkowych. Obejmował stanowisko zastępcy Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz pełnił rolę trenera podatkowego w utworzonym przy Ministerstwie Finansów – Centrum Edukacji Zawodowej. Przeszkolił kilkuset pracowników różnych organów podatkowych m.in. Krajową Informację Podatkową, Ministerstwo Finansów, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, urzędy skarbowe. Wieloletni praktyk prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej. Autor i współautor wielu publikacji prawnych oraz podatkowych. Publikacje w szczególności dla portalu prawno-podatkowego TaxFin.pl. Wykładowca wyższych uczelni oraz komercyjnych szkoleń otwartych i zamkniętych w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego (w szczególności podatku VAT i Ordynacji podatkowej). Prowadził zajęcia dla służb finansowo-księgowych, departamentów podatkowych oraz pracowników technicznych reprezentujących różne branże i sektory gospodarki. Obecnie realizuje szkolenia i warsztaty dla Akademii Biznesu MDDP. Prowadził zajęcia m.in dla: PKP SA, Orlen Asfalt Sp. z o.o., Uniteam Poland Sp. z o.o., GSG Service Sp. z o.o., PAMAPOL SA, IKEA Purchasing Services Poland Sp. Z o.o., Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o.

*szkolenie poprowadzą dedykowani trenerzy

Program

AKADEMIA CIT

DZIEŃ I

Zagadnienia ogólne i przychody podatkowe

Zagadnienia ogólne w CIT

1. Podstawa opodatkowania i wysokość podatku:
a) źródła przychodów w CIT – podział systemowy,
b) obowiązujące zasady wyliczania podatku dochodowego,
c) darowizny odliczane od dochodu (limitowane i bez limitu),
d) stawki podatku, zasady stosowania stawki preferencyjnej 9%,
e) metody rozliczania straty podatkowej,
f) przedawnienie straty podatkowej,
g) zakaz „dziedziczenia” strat przy przekształceniach spółek, wyjątki.
2. Zaliczki na podatek, podatek za rok podatkowy, zeznanie roczne:
a) zaliczki na podatek dochodowy (miesięczne, kwartalne, uproszczone),
b) obowiązki płatnika,
c) zwolnienia z obowiązku składania zeznań podatkowych,
d) obowiązek składania informacji CIT-ST, CIT-ST/A – problem pracy zdalnej w związku z COVID-19,
e) pozostałe obowiązki informacyjne,
f) upublicznienie danych największych podatników,
g) „JPK” w podatku CIT – przesyłanie ksiąg i ewidencji (projekt przewidziany w „Polskim Ładzie”)
3. Odpowiedzialność podatnika i płatnika.
4. Podatnicy podatku CIT – rozszerzenie kręgu podatników od 2021 roku.
5. Ograniczony bądź nieograniczony obowiązek podatkowy – podstawowe definicje skutkujące prawidłowym opodatkowaniem z uwzględnieniem zmian ustalania rezydencji podatkowej przewidzianych w projekcie „Polskiego Ładu”.
6. Rok podatkowy. Zmiany roku podatkowego. Zawiadamianie o zmianie lub wyborze roku podatkowego.
7. Ulga badawczo-rozwojowa – zasady rozliczania, w tym zmiany w uldze przewidziane w „Polskim Ładzie”
9. Ulga, tzw. IP BOX – zasady rozliczania z uwzględnieniem projektu zmian przewidzianych w „Polskim Ładzie”
10. Podatek od nieruchomości komercyjnych z uwzględnieniem szczególnych regulacji związanych z COVID-19.
11. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych – korekta podstawy opodatkowania w zawiązku z nieterminowym regulowaniem należności:
a) rodzaje transakcji objęte korektą,
b) obowiązki dłużnika i uprawnienia wierzyciela,
c) korekta dochodu lub straty podatkowej,
d) korygowanie w oderwaniu od momentu powstania przychodu i potrącenia kosztu,
e) jak obliczać termin dokonania korekty (kiedy ustawowe terminy płatności zastępują terminy umowne),
f) warunki zastosowania nowych przepisów,
g) kiedy rozliczyć korektę w ujęciu rocznym, a kiedy przy obliczaniu zaliczek na podatek,
h) transakcje między podmiotami powiązanymi,
i) zwolnienie z obowiązku podwyższenia dochodu w ramach tzw. ulgi na złe długi w związku z COVID-19.

Przychody podatkowe

1. Definicja przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym.
2. Przychody podlegające opodatkowaniu:
a) przychody z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług,
b) przychody z tytułu usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych oraz z tytułu mediów,
c) przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej,
d) zaliczki oraz kaucje, czy zawsze zaliczka i kaucja nie stanowią przychodu.
3. Refakturowanie a data powstania przychodu.
4. Przychody w naturze, przychody z tytułu nieodpłatnego oraz z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia – omówienie najczęściej występujących przypadków powstania przychodów oraz zasad określenia ich wysokości.
5. Przychody z odpłatnego zbycia rzeczy i praw – zasady ustalania przychodu, pojęcie ceny rynkowej.
6. Przychód z tytułu wykonania świadczenia niepieniężnego w miejsce zapłaty.
7. Moment powstania obowiązku podatkowego.

DZIEŃ II

Koszty uzyskania przychodów oraz wydatki na reklamę i reprezentację

Zagadnienia ogólne

1. Definicja kosztów uzyskania przychodów a celowość wydatków.
2. Wprowadzenie należytej staranności a możliwość zaliczenia wydatku do KUP.
3. Związek pomiędzy przychodem a wydatkiem niezbędny dla ujęcia kosztu w rachunku podatkowym. Racjonalność i uzasadnienie ekonomiczne jako przesłanki zaliczenia wydatków do kosztów.
4. Wykładnia gospodarcza przy ocenie wydatku jako kosztu uzyskania przychodu – nowy kierunek orzeczniczy sądów administracyjnych.
5. Dokumentowanie wydatków a prawo do zaliczenia ich do kosztów.
6. Korekta kosztów, kiedy korygujemy na bieżąco, a kiedy wstecz?
7. Zasady rozliczania kosztów w czasie:
a) koszty bezpośrednie,
b) koszty pośrednie,
c) koszty pośrednie dotyczące okresu dłuższego niż rok czy rok podatkowy,
d) moment poniesienia kosztów,
e) zasady dotyczące korekty kosztów bezpośrednich oraz pośrednich.
8 Wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów płatności dokonywanych na rachunki nieujawnione w tzw. białej liście podatników VAT:
a) weryfikacja rachunków bankowych kontrahentów,
b) skutki płatności za faktury VAT na rachunek bankowy nieujęty w wykazie podatników (korekta kosztów pośrednich, bezpośrednich, odpisów amortyzacyjnych),
c) uchylenie się od negatywnych skutków regulacji poprzez zawiadomienie organu podatkowego kontrahenta (zasady składania zawiadomienia),
d) przychód przy transakcjach związanych z przenoszeniem wierzytelności wynikających z faktur VAT,
e) płatności na rzecz podmiotów pośredniczących przy zapłacie (np. faktoring)
f) przepisy przejściowe,
g) projekt zmian – ściślejsze powiązanie metody podzielonej płatności z białą listą podatników VAT,
h) nowy termin na złożenie ZAW-NR w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19,
g) ograniczenia sankcji związanych z tzw. białą listą wprowadzone 1.07.2020 r.
9. Skutki braku zastosowania obowiązkowego split payment od 1.1.2020 r.:
a) nowy załącznik 15 (towary i usługi) obligujący do stosowania mechanizmu split payment,
b) utrata kosztów podatkowych, w tym odpisów amortyzacyjnych w razie błędnej zapłaty; wyjątki,
c) płatności na rzecz podmiotów pośredniczących przy zapłacie (np. faktoring),
d) płatności za zobowiązania zajęte w trybie egzekucyjnym,
e) kompensata i potrącenie przy obowiązkowym split payment.

Omówienie wybranych wydatków kosztowych

1. Koszty na rzecz współpracowników i pracowników. Niesymetryczne traktowanie przez organy podatkowe kosztów ponoszonych na rzecz pracowników i osób samozatrudnionych („ukryty” test przedsiębiorcy).
2. Omówienie orzecznictwa i interpretacji z 2020 i 2021 roku oraz zasad rozliczania najczęstszych świadczeń pracowniczych: imprezy integracyjne, jubileuszowe i okolicznościowe – narady, konferencje, abonamenty medyczne, posiłki i napoje dla pracowników, prezenty, bony towarowe, paczki świąteczne, dofinansowanie wypoczynku dzieci pracowników, świadczenia na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, strój, ubiór pracowników, ekwiwalent za pranie odzieży roboczej, ubezpieczenia dodatkowe, premie oraz nagrody pieniężne i rzeczowe, świadczenia wynikające z przepisów BHP, świadczenia socjalne i wynikające z ZFŚS, sprzęt służbowy pracowników wykorzystywany na cele prywatne (telefon itp.), świadczenia sportowe (karty benefit i multisport, możliwość skorzystania z sali gimnastycznej, boiska itp.), świadczenia o charakterze symbolicznym a przychód pracownika (medale okolicznościowe, dyplomy, puchary, kwiaty).
3. Moment naliczenia i potrącenia kosztów związanych z PPK. Moment ujęcia w przychodach pracownika.
4. Wierzytelności jako koszty uzyskania przychodów:
a) w jakich sytuacjach wierzytelność może być kosztem uzyskania przychodu,
b) wymagane dokumenty do spisania wierzytelności w koszty, w tym problematyka odpisu aktualizującego,
c) moment spisania wierzytelności nieściągalnych w koszty uzyskania przychodu,
d) problematyka wierzytelności przedawnionych, a możliwość ich rozliczenia w kosztach podatkowych,
e) rozliczenie straty z tytułu umorzenia bądź odpłatnego zbycia wierzytelności, problematyka nabytych wierzytelności,
f) możliwości spisania wierzytelności niestanowiących przychodu należnego,
g) koszty związane z zastępstwem procesowym – stanowiska organów podatkowych,
h) ustalanie kosztów po stronie nabywców wierzytelności lub pakietów wierzytelności.
5. Samochód w działalności gospodarczej:
a) limit amortyzacji samochodów osobowych,
b) limit zaliczania w koszty czynszu wynikającego z umów leasingu i umów podobnych,
c) samochody używane dla celów służbowych i prywatnych – limit w kosztach eksploatacji,
d) omówienie objaśnień podatkowych dotyczących samochodów z 2020 roku.
6. Kary umowne i odszkodowania (kary z tytułu wadliwego i nieterminowego świadczenia usług i dostaw towarów, kary za przedterminowe rozwiązanie umów) – kontrowersyjna zmiana stanowiska organów podatkowych.
7. Hipotetyczne koszty odsetkowe – zwiększenie kosztów podatkowych w związku z finansowaniem spółki przez wspólników.
8. Koszty finansowania dłużnego – ograniczenie kosztów w związku z pozyskiwaniem i korzystaniem z finansowania zewnętrznego, w tym zmiany regulacji przewidziane w projekcie „Polskiego Ładu”
9. Limit kosztów z tytułu nabycia usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, w tym projekt uchylenia regulacji przewidującej to ograniczenie, przewidziany w „Polskim Ładzie”.

Wydatki na reprezentacje i reklamę – aspekty podatkowe

1. Szczególne rodzaje działań marketingowych– zasady opodatkowania (koszty i przychody w CIT, przychody w PIT, możliwość zastosowania zwolnień w PIT).
2. Reklama i reprezentacja / imprezy, targi, konferencje:
a) pojęcie reklamy i reprezentacji dla celów podatkowych,
b) prezenty dla kontrahentów i pracowników,
c) konsumpcja z kontrahentami / posiłki dla pracowników,
d) imprezy dla kontrahentów oraz imprezy integracyjne dla pracowników,
e) imprezy okolicznościowe i jubileuszowe,
f) szkolenia i konferencje dla kontrahentów,
g) szkolenia / narady / konferencje dla pracowników,
h) wyjazdy krajowe i zagraniczne dla pracowników i kontrahentów,
i) udział w targach / organizacja stanowisk wystawowych,
j) wydatki na wystrój firmy.
3. Sprzedaż premiowa:
a) definicja sprzedaży premiowej / zasady prowadzenia sprzedaży premiowej,
b) dokumentacja sprzedaży premiowej,
c) usługa jako nagroda w sprzedaży premiowej,
d) sprzedaż premiowa a sprzedaż promocyjna,
e) sprzedaż premiowa – zakres zwolnienia z PIT.
4. Konkursy dla kontrahentów:
a) definicja konkursu – problemy interpretacyjne,
b) organizator konkursu a fundator nagrody w konkursie (organizacja konkursów przez podmioty zewnętrzne),
c) konkursy w środkach masowego przekazu (np. konkursy w internecie),
d) konkursy dla kontrahentów a konkursy dla pracowników – zakres opodatkowania i zwolnienia w PIT,
e) konkursy a programy motywacyjne – różnice w zakresie opodatkowania.
5. Premie pieniężne i rabaty:
a) pojęcie premii pieniężnych,
b) premie lojalnościowe i premie jakościowe,
c) premia pieniężna jako rabat / premia pieniężna jako usługa.
6. Sponsoring:
a) pojęcie sponsoringu w ujęciu prawnym i podatkowym,
b) niezbędne elementy umowy sponsoringu,
c) formy sponsoringu (rzeczowy, pieniężny, właściwy, niewłaściwy),
d) sponsoring a darowizny.
7. Inne świadczenia na rzecz kontrahentów:
a) przekazywanie biletów do kina / teatru / wejściówek na basen,
b) organizacja pikników i koncertów,
c) zapewnianie noclegów i wyżywienia,
d) wręczanie alkoholu i towarów luksusowych.

DZIEŃ III

Podatek u źródła, środki trwałe i ich amortyzacja, leasing w ustawie o CIT

Podatek u źródła

1. Zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
a) informacje ogólne na temat regulacji dotyczących podatku u źródła,
b) relacja pomiędzy ustawą o CIT a umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, Konwencja MLI,
c) należności licencyjne, w tym wynajem maszyn, urządzeń, środków transportu, usługi w chmurze, serwery, licencje do programów komputerowych,
d) odsetki,
e) zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych tj. np. dywidendy, umorzenie udziałów akcji, likwidacja osoby prawnej, wewnętrzne podwyższenie kapitału zakładowego, łączenie oraz podział jednostek gospodarczych,
f) usługi niematerialne,
g) zakup biletów lotniczych,
h) zakres redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikający z ustawy o CIT,
i) klauzule ubruttawiające należności objęte podatkiem u źródła.
2. Zasady poboru podatku u źródła przez płatników:
a) obowiązek dochowania należytej staranności przez płatnika,
b) certyfikat rezydencji jako dokument uprawniający do skorzystania z redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
c) oświadczenia pobierane od zagranicznych kontrahentów, wymagane przez polska ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych,
d) rzeczywisty właściciel należności,
e) zasady poboru podatku u źródła po przekroczeniu progu 2 mln zł w stosunku do zagranicznego kontrahenta,
f) opinia o stosowaniu zwolnienia,
g) oświadczenie płatnika uprawniające do stosowania zwolnień lub obniżonych stawek podatku (formularz WH-OSC),
h) sankcja podatkowa za nieuprawnione zaniżenie lub niepobranie podatku u źródła,
i) procedura zwrotu podatku u źródła uprzednio pobranego przez płatnika,
j) objaśnienia Ministerstwa Finansów w zakresie nowych zasad poboru podatku u źródła.
3. Zmiana zasad poboru podatku u źródła przez płatników od 2022 r. przewidziana w projekcie „Polskiego Ładu”:
a) powiązania jako nowy miernik należytej staranności,
b) modyfikacja definicje rzeczywistego właściciela,
c) nowe zasady poboru podatku u źródła po przekroczeniu progu 2 mln zł w stosunku do zagranicznego kontrahenta,
d) kopia certyfikatu rezydencji jako zasada,
e) opinia o stosowaniu preferencji,
f) modyfikacja przesłanek umożliwiających złożenie przez płatnika oświadczenia uprawniającego do stosowania zwolnień lub obniżonych stawek podatku
g) modyfikacja procedury zwrotu podatku u źródła uprzednio pobranego przez płatnika

Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz leasing

1. Środki trwałe:
a) środki trwałe w ustawach podatkowych,
b) problematyczne kryteria definiujące środki trwałe (kompletność i zdatność do użytkowania),
c) obce składniki majątku środkami trwałymi, w tym inwestycje w obcym środku trwałym.
2. Wartości niematerialne i prawne:
a) wartości niematerialne i prawne w ustawach podatkowych,
b) wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji,
c) poszerzenie katalogu wartości niematerialnych i prawnych nie podlegających amortyzacji, przewidziane w projekcie „Polskiego Ładu”.
3. Wycena wartości początkowej:
a) zakup majątku trwałego, w tym licencji, know-how, praw autorskich,
b) wytworzenie majątku trwałego,
c) optymalizacja przy zakupie licencji,
d) dotacje, subwencje, dopłaty do majątku trwałego a wartość początkowa,
e) nakłady poniesione przed przyjęciem środka trwałego do użytkowania,
f) korekta podstawy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych,
g) różnice kursowe i odsetki wpływające na wartość początkową,
h) ewidencja środków trwałych.
4. Zasady i metody amortyzacji:
a) podstawa naliczania i częstotliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych,
b) metody amortyzowania środków trwałych,
c) stawki obniżone, podwyższone i indywidualne,
d) metoda degresywna,
e) amortyzacja jednorazowa środków trwałych,
f) zasada kontynuacji przy restrukturyzacjach,
g) zaostrzenie zasad amortyzacji od 2021 r.
5. Zagadnienia problematyczne:
a) remont a ulepszenie środków trwałych – przykłady,
b) wymiana środka trwałego w ramach gwarancji,
c) zaniechanie odpisów amortyzacyjnych a czasowe niekorzystanie z majątku trwałego,
d) wsteczne obniżanie stawek amortyzacji,
e) straty w majątku trwałym,
f) nabycie inwestycji w obcym środku trwałym,
g) likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym.
6. Środki trwałe a koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zasady dokonywania.
7. Odpłatne zbycie majątku trwałego.
8. Użyczenie, najem, i dzierżawa środków trwałych – najkorzystniejsze zasady rozliczeń podatkowych.
9. Leasing operacyjny i leasing finansowy jako efektywne sposoby planowania inwestycji wraz z obowiązującymi zmianami.

DZIEŃ IV

Zmiany w CIT oraz dokumentacja cen transferowych

Nowe regulacje projektowane na rok 2022 w ramach „Polskiego Ładu”

1. Wprowadzenie regulacji zapobiegających wypłacie „ukrytej dywidendy.
2. Podatek od przerzuconych dochodów.
3. Minimalny podatek dochodowy dla spółek ponoszących straty lub osiągających niską rentowność.
4. Wprowadzenie reżimu holdingowego – zwolnienie z podatku dywidend otrzymywanych od spółek zależnych oraz zwolnienie dochodu z tytułu sprzedaży udziałów w spółkach zależnych od spółki holdingowej.
5. Ulga konsolidacyjna – preferencja dla podatników nabywających udziały i akcje w spółkach prowadzących działalność tożsamą lub wspomagającą względem działalności podatnika.
6. Odliczenie wydatków poniesionych na pierwszą emisję publiczną w związku z wejściem na giełdę.
7. Projekty nowych ulg przewidziane w „Polskim Ładzie”:,
• ulga związana z zatrudnianiem pracowników przy działalności badawczo-rozwojowej,
• ulga z tytułu produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia go na rynek,
• ulga z tytułu kosztów poniesionych na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów,
• ulga z tytułu kosztów poniesionych na działalność sportową, kulturalną i wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę
• ulga z tytułu wydatków poniesionych na nabycie terminala płatniczego
• ulga na robotyzację.

Zmiany w CIT wprowadzone w roku 2021 r.

1. Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT):
a) zakres podmiotowy,
b) obowiązki związane z wyborem estońskiego CIT,
c) przedmiot opodatkowania i moment powstania obowiązku podatkowego,
d) wysokość opodatkowania,
e) opodatkowanie dywidend wypłacanych przez spółkę stosującą estoński CIT,
f) zmiany w zakresie opodatkowania CIT estońskim przewidzianej w „Polskim Ładzie”.
2. Specjalny fundusz inwestycyjny:
a) zakres podmiotowy,
b) zasady tworzenia funduszu,
c) przyspieszona amortyzacja środków trwałych nabytych ze środków funduszu,
d) sankcje za niewłaściwe wykorzystanie środków funduszu,
e) zmiany w tworzeniu i funkcjonowaniu funduszu przewidziane w „Polskim Ładzie”
3. Definicja spółki nieruchomościowej – obowiązki spółek, których majątek składa się głównie z nieruchomości położonych na terytorium Polski, w tym ograniczenie wysokości amortyzacji podatkowej przewidziane w projekcie „Polskiego Ładu”.
4. Opodatkowanie majątku likwidowanej spółki.
5. Obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o strategii podatkowej realizowanej za dany rok.
6. Przedłużenie / modyfikacja szczególnych rozwiązań na gruncie CIT w zakresie przeciwdziałania COVID-19 w roku 2021.
7. Struktury hybrydowe – novum obowiązujące od 2021 r.

Ceny transferowe

1. Definicja powiązań oraz poszerzenie definicji transakcji.
2. Nowe progi dokumentacyjne oraz doprecyzowanie pojęcia wartości transakcji.
3. Zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych.
4. Uproszczenia rozliczeń dla wewnątrzgrupowych pożyczek i usług o niskiej wartości dodanej.
5. Nowe terminy do złożenia oświadczeń o sporządzeniu dokumentacji.
6. Korekty cen transferowych.
7. Obowiązek składania ujednoliconej informacji o cenach transferowych (TP-R).
8. Doprecyzowanie zasad sporządzania dokumentacji cen transferowych od 2021 r.
9. Zmiany w przepisach dotyczących cen transferowych wynikające z „Polskiego Ładu” (zmiany w TP-R, zmiany w oświadczeniach, zmiany w zakresie korekty cen transferowych, zmiany w lokalnej dokumentacji, nowe zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji, itp.).

AKADEMIA VAT

DZIEŃ I

1. Podatek od wartości dodanej w prawie unijnym:
a) źródła prawa unijnego – dyrektywy a rozporządzenia unijne,
b) zasady konstrukcyjne podatku od wartości dodanej,
c) sprzeczność przepisów krajowych z prawem unijnym,
d) możliwość bezpośredniego stosowania przepisów unijnych,
e) sprzeczności regulacji krajowych z prawem unijnym w zakresie podatku VAT,
f) rola Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kwestii interpretacji przepisów istotnych dla podatku VAT.

2. Podatek od towarów i usług w Polsce:
a) źródła prawa krajowego – Konstytucja RP, ustawa o VAT oraz akty wykonawcze,
b) indywidualne, ogólne interpretacje podatkowe oraz nowa instytucja objaśnień podatkowych,
c) organy podatkowe właściwe w przedmiocie podatku VAT,
d) postępowanie podatkowe przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi,
e) rola orzecznictwa sądowo-administracyjnego w wykładni przepisów.

3. Rejestracja podmiotu na potrzeby podatku VAT:
a) obowiązek rejestracji jako podatnik VAT,
b) proces rejestracji (wymogi formalne oraz wizja lokalna organu podatkowego),
c) przesłanki odmowy rejestracji na potrzeby podatku VAT,
d) odpowiedzialność pełnomocnika za zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego,
e) rejestr podatników VAT tzw. „Biała lista” funkcjonująca od 1 września 2019 roku oraz rejestry gospodarcze,
f) obostrzenia w zakresie utrzymania statusu podatnika VAT czynnego, nowy katalog przypadków, w których organ podatkowy może wykreślić podmiot z rejestru podatników VAT czynnych oraz VAT UE,
g) konsekwencje podatkowe w przypadku braku weryfikacji podmiotu pod kątem podatku VAT na „Białej liście”,
h) dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w „Białej liście”.

4. Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT:
a) zasada powszechności podatku VAT,
b) czynności podlegające opodatkowaniu a czynności opodatkowane,
c) forma prawna czynności a jej opodatkowanie.

5. Podatnik podatku VAT:
a) pojęcie działalności gospodarczej,
b) przykłady czynności niestanowiących działalności gospodarczej,
c) działalność socjalna finansowana ze środków ZFŚS a opodatkowanie VAT,
d) opodatkowanie, umów cywilnoprawnych – możliwości optymalizacji podatkowej,
e) podatnicy zagraniczni,
f) odwrotne obciążenie w VAT po zmianach od 1 listopada 2019 r.,
g) samonaliczenie podatku a podatnik VAT,
h) likwidacja odwrotnego obciążenia w transakcjach krajowych,
i) wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności w miejsce odwrotnego obciążenia (zakres podmiotowy i przedmiotowy),
j) zwolnienia podmiotowe (nowe branże wyłączone ze zwolnienia podmiotowego),
k) zwolnienia przedmiotowe (wykaz świadczeń zwolnionych przedmiotowo z VAT),
l) organy władzy publicznej jako podatnik VAT (skutki dla sektora komercyjnego).

6. Czynności wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT:
a) przekształcenia kapitałowe – zbycie przedsiębiorstwa, pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, aporty, darowizny,
b) czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy,
c) czynności niestanowiące dostawy towarów oraz świadczenia usług,
d) opłaty publicznoprawne,
e) nagrody, użyczenia, kaucje, kary, wadium, darowizny (warunki niepodlegania VAT),
f) ZFŚS,
g) spotkania służbowe,
h) promocja jednostki.

7. Odpłatna dostawa towarów jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT:
a) pojęcie towaru,
b) dostawa towarów a przeniesienie własności towaru,
c) nowe regulacje dotyczące zasad opodatkowania bonów, voucherów, kart podarunkowych,
d) warunki dostawy a moment dokonania dostawy towarów,
e) utrata towaru podczas transportu,
f) dostawy towarów o charakterze ciągłym,
g) moment dokonania dostawy towarów,
h) dostawa pakietowa,
i) dostawa towarów połączona z transportem,
j) sprzedaż z odroczonym terminem płatności,
k) sprzedaż na próbę,
l) wieczyste użytkowanie gruntów,
m) leasing finansowy.

8. Odpłatne świadczenie usług:
a) pojęcie świadczenia,
b) wpływ klasyfikacji statystycznych na opodatkowanie usług,
c) czynności niestanowiące świadczenia usług,
d) usługi kompleksowe,
e) moment wykonania usługi,
f) usługi o charakterze ciągłym, usługi wykonywane etapowo,
g) refakturowanie usług.

9. Nieodpłatna dostawa towarów i świadczenie usług:
a) darowizny,
b) przekazania w ramach reprezentacji i reklamy,
c) poczęstunek kontrahentów,
d) przekazania na rzecz pracowników,
e) imprezy integracyjne, okolicznościowe, jubileusze firmowe,
f) nieodpłatne udostępnienie samochodu służbowego oraz telefonu służbowego na cele prywatne,
g) akcje marketingowe,
h) sprzedaż premiowa,
i) prezenty o małej wartości,
j) próbki.

10. Ewidencja VAT:
a) ewidencja zakupów i sprzedaży VAT,
b) jakie transakcje należy ujmować w ewidencji VAT,
c) forma prowadzenia ewidencji VAT i związany z tym Jednolity Plik Kontrolny,
d) ewidencje i dokumentacja prowadzona w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego,
e) ewidencja VAT a deklaracja VAT (zasada spójności, praktyka organów podatkowych),
f) nowy JPK_VAT od 1 kwietnia 2020 r. (połączenie ewidencji z deklaracją VAT)
g) co należy rozumieć przez „likwidację” deklaracji VAT?
h) zmiana w strukturach JPK,
i) wprowadzenie nowej sankcji za przesyłanie ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości,
j) wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur,
k) rozszerzenie listy podmiotów zobowiązanych do przesyłania wykazu faktur zakupowych.

11. Stawki podatku VAT i zwolnienia przedmiotowe z podatku:
a) stawki i zwolnienia podatkowe (przedłużenie okresu obowiązywania stawek podatkowych 23% i 8 %),
b) nowelizacja stawek VAT poprzez stworzenie nowej matrycy stawek i związane z tym ujednolicenie stawek VAT,
c) przejście z PKWiU 2008 na PKWiU 2015,
d) wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT,
e) wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej,
f) stawka 0% w przypadku transakcji krajowych,
g) zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT (m. in. sprzedaż nieruchomości zabudowanych i związane z tym nowe podejście do pojęcie pierwszego zasiedlenia, usługi opieki medycznej, szkolenia, usługi finansowe, ubezpieczeniowe, najem na cele mieszkaniowe).

12. Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT – czynności krajowe:
a) zasada ogólna powstawania obowiązku podatkowego,
b) data dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu (data sprzedaży) – zasady prawidłowego określania,
c) obowiązek podatkowy w przypadku zaliczek,
d) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
e) szczególne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego – budownictwo, media, najem, dzierżawa.

DZIEŃ II

1. Przepisy dotyczące fakturowania:
a) przeniesienie zasad dotyczących fakturowania do ustawy o VAT,
b) Pakiet SLIM VAT (m.in. nowelizacja w zakresie faktur korygujących),
c) przepisy unijne w zakresie wystawiania faktur VAT,
d) przepisy wykonawcze.

2. Określanie podstawy opodatkowania oraz udokumentowanie podstawy opodatkowania na fakturze:
a) pojęcie zapłaty,
b) czynności krajowe,
c) czynności nieodpłatne,
d) wymiana barterowa,
e) dotacje opodatkowane podatkiem VAT,
f) opakowania zwrotne,
g) podstawa opodatkowania a koszty dodatkowe transakcji,
h) podstawa opodatkowania w przypadku transakcji rozliczanych z odwrotnym obciążeniem,
i) sposoby przenoszenia kosztów i sposób ich dokumentowania.

3. Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur VAT:
a) katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą VAT,
b) przypadki, gdy wystawienie faktury VAT nie jest konieczne,
c) przypadki wystawiania faktur na żądanie,
d) przypadki, w których fakturę VAT wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
e) poprawna treść faktury VAT,
f) terminy wystawienia faktury VAT,
g) obowiązek podatkowy a faktura VAT (data sprzedaży a data wystawienia faktury),
h) wystawienia faktury VAT przed dokonaniem sprzedaży,
i) konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur VAT,
j) fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych,
k) wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
l) pojęcie pustej faktury,
m) faktury czy dokumenty wewnętrzne?
n) faktury uproszczone – nowy typ faktur, przypadki stosowania, zasady wystawiania,
o) kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych (możliwość zastosowania spójnego kursu walut dla rozliczeń VAT i podatku dochodowego – pakiet SLIM VAT).

4. Faktury korygujące w 2021 roku (PAKIET SLIM VAT w zakresie faktur korygujących):
a) anulowanie faktury,
b) tzw. korekta do zera,
c) zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
d) możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej,
e) termin wystawienia faktur korygujących,
h) korekty in plus i in minus,
f) potwierdzenia odbioru faktury korygującej – czy nadal potrzebne w 2021 r.?,
g) SLIM VAT – nowe regulacje od 1 stycznia 2021 r. w zakresie konieczności posiadania uzgodnień warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla faktur korygujących (zastąpienie posiadania potwierdzenia odbioru instytucją posiadania dokumentacji dotyczącej uzgodnień pomiędzy kontrahentami w zakresie warunków obniżenia podstawy opodatkowania),
h) ujęcie korekty obrotu w deklaracji VAT,
i) korekty bieżące i wsteczne,
j) SLIM VAT – nowe regulacje od 1 stycznia 2021 r. w zakresie doprecyzowania korekty in plus (korekta wsteczna lub bieżąca w zależności od przyczyn korekty)
k) zasady ujęcia faktur korygujących po stronie nabywcy („oderwanie” obowiązku dokonania korekty od faktu otrzymania faktury korygującej).

5. Zasady wystawiania not korygujących:
a) przyczyny uzasadniające wystawienie noty korygującej,
b) dane, które mogą być poprawione notą korygującą,
c) sposób wystawienia noty korygującej,
d) akceptacja treści noty przez sprzedawcę w przypadku fakturowania elektronicznego.

6. Split Payment – Mechanizm Podzielonej Płatności a faktura VAT:
a) dane z faktury VAT niezbędne dla zastosowania mechanizmu podzielonej płatności,
b) faktura z zapisem mechanizm podzielonej płatności w JPK_VAT,
c) dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment) – nowe narzędzie fiskusa do waliki z wyłudzeniami w podatku VAT,
d) lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment (nowy załącznik nr 15 do ustawy VAT),
e) faktury na kwotę przekraczającą 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
f) SLIM VAT – nowe regulacje od 1 stycznia 2021 r. w zakresie doprecyzowania kwoty na fakturze decydującej o obowiązkowym mechanizmie podzielonej płatności,
g) zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
h) dokument pro forma a mechanizm podzielonej płatności,
i) faktury zaliczkowe a Split Payment,
j) SLIM VAT – nowe regulacje od 1 stycznia 2021 r. rozszerzający wyłączenie mechanizmu podzielonej płatności do wszystkich kompensat,
k) Split payment a transakcje w walucie obcej,
l) nowe sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem Split payment.

7. Zasady wystawiania faktur VAT w formie elektronicznej:
a) przepisy regulujące zasady wystawiania e-faktur,
b) faktury elektroniczne w prawie unijnym,
c) wymogi prawne, które należy spełnić przed rozpoczęciem wystawiania e-faktur,
d) bezpieczny podpis elektroniczny jako narzędzie do wystawiania e-faktur,
e) wystawianie faktur poprzez system wymiany danych (EDI),
f) wystawianie faktur w formacie PDF,
g) zasady związane z przesyłaniem faktur elektronicznych nabywcom,
h) poprawna treść faktury elektronicznej,
i) termin wystawienia e-faktur,
j) e-faktury dokumentujące zaliczki,
k) Centralny Rejestr Faktur – propozycja stworzenia nowego narzędzia do monitorowania i analizowania transakcji dokumentowanych fakturami już 2021 roku,
l) faktura elektroniczna w zamówieniach publicznych (nowa platforma do e faktur),
n) wystawienie e-faktury a powstanie obowiązku podatkowego,
o) wystawianie faktur w formie elektronicznej w przypadku transakcji z podmiotami zagranicznymi,
p) faktury korygujące oraz duplikaty faktur elektronicznych,
q) wystawienie e-faktury po terminie,
r) symbol PKWiU lub CN na fakturach elektronicznych,
s) e-faktura a różne stawki VAT,
t) sposób przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych,
u) zasady udostępniania faktur elektronicznych organom podatkowym.

8. Zasady przechowywania faktur:
a) okres, w którym należy przechowywać faktury,
b) sposób przechowywania faktur,
c) udostępnianie faktur organom podatkowym oraz skarbowym.

9. Refakturowanie:
a) definicja refakturowania wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT a orzecznictwo sądów administracyjnych,
b) czy i w jakich przypadkach modyfikacja ceny oraz powielenie stawki podatkowej na refakturze są właściwe?
c) refakturowanie a inne instytucje prawne zbliżone do refakturowania,
d) data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego a data wystawienia faktury – problemy w przypadku refakturowania,
e) refakturowanie (m.in. mediów, kosztów transportu, kosztów ubezpieczenia) a problematyka świadczeń kompleksowych – ważne orzecznictwo NSA i ETS, pytanie NSA do ETS – oczekiwanie na rozstrzygnięcie,
f) refaktura usług noclegowych – SLIM VAT nowe regulacje od 1 stycznia 2021 r. w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu usług noclegowych w celu ich dalszego refakturowania.

10. Faktura VAT a prawo do odliczenia:
a) moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową oraz fakturą elektroniczną,
b) SLIM VAT – nowe regulacjE od 1 stycznia 2021 r. w zakresie wydłużenia terminu odliczenia podatku VAT do 4 miesięcy,
b) błędy dotyczące faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
c) ograniczenia odliczenia podatku naliczonego (PUSTE FAKTURY).

11. Zmiany przepisów w Kodeksie karnym skarbowym w związku ze zmianami w VAT:
a) faktury wadliwe i nierzetelne,
b) sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.

12. Kasy rejestrujące w 2020 i 2021 roku – rewolucyjne zmiany dla podatników:
a) dla kogo i od kiedy obligatoryjna kasa fiskalna online (nowe regulacje związane z COVID-19),
b) nowe zasady przyznawania ulgi na zakup kasy rejestrującej,
c) do kiedy będą mogły funkcjonować kasy z kopią papierową i elektroniczną?
d) zmiana zasad wystawiania faktur na podstawie paragonów,
h) nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,
i) Centralne Repozytorium Kas,
j) dane z kasy fiskalnej w JPK_VAT (faktura do paragonu i faktura uproszczona – nowe wytyczne Ministerstwa Finansów dot. nowej schemy JPK_VAT),
k) grzywna za niezarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej.

DZIEŃ III

1. Zasady ogólne dotyczące opodatkowania transakcji zagranicznych:
a) określenie miejsca dokonania dostawy towarów kluczem do prawidłowego opodatkowania dostawy towarów,
b) opodatkowanie towarów wysyłanych, niewysyłanych, dostawa towarów z montażem,
c) rozliczenie sprzedaży wysyłkowej,
d) podatnik VAT w przypadku transakcji zagranicznych,
e) ogólne zasady dotyczące wykazywania transakcji zagranicznych w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej.

2. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT):
a) pojęcie WDT,
b) przemieszczenia towarów, które nie stanowią WDT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WDT,
d) transakcje nieodpłatne jako WDT,
e) obowiązek podatkowy,
f) zaliczki w WDT,
g) podstawa opodatkowania w WDT,
h) warunki stosowania stawki 0% VAT – wymagana dokumentacja, praktyka i orzecznictwo sądów administracyjnych,
i) nowe regulacje dotyczące dokumentowania WDT (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.),,
j) nowe regulacje dotyczące magazynów konsygnacyjnych oraz magazynów typu call-off stock (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.).

3. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT):
a) pojęcie WNT,
b) towary transportowane z krajów trzecich a obowiązek rozliczenia WNT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WNT,
d) obowiązek podatkowy,
e) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
f) obowiązek korekty podatku naliczonego z tytułu WNT w przypadku nieotrzymania faktury od kontrahenta,
g) zaliczki w WNT,
h) podstawa opodatkowania w WNT,
i) magazyn konsygnacyjny,
j) obowiązek zapłaty VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw,
k) instytucja płatnika VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw,
l) nowy rodzaj deklaracji VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw,
m) zmiany w terminach ewidencjonowania i rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
n) uzależnienie możliwości odliczenia VAT od prawidłowego terminu wykazania obowiązku podatkowego WNT (zmiana w przepisach od 1 stycznia 2017 roku a orzecznictwo sądów administracyjnych).

4. Transakcje łańcuchowe i trójstronne:
a) miejsce świadczenia w dostawach towarów, WNT i w dostawach łańcuchowych,
b) skutki zastosowania miejsca świadczenia i obowiązki dokumentacyjne uczestników transakcji trójstronnej,
c) nowe zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.),
d) możliwości stosowania procedury uproszczonej – warunki i obowiązki uczestników transakcji.

5. Opodatkowanie dostawy przez nabywcę towaru:
a) nabywca towaru jako podatnik,
b) podstawa opodatkowania,
c) obowiązek podatkowy.

6. Eksport towarów:
a) pojęcie eksportu towarów,
b) eksport bezpośredni i pośredni,
c) warunki stosowania stawki 0% VAT w eksporcie bezpośrednim i pośrednim,
d) dowody dokonania eksportu towarów,
e) obowiązek podatkowy,
f) zaliczki w eksporcie,
g) podstawa opodatkowania.

7. Import towarów:
a) sposoby rozliczania importu towarów,
b) podatnik w imporcie towarów,
c) procedura uproszczona w przypadku importu towarów – rozliczanie podatku należnego w deklaracji podatkowej,
d) obowiązek podatkowy VAT,
e) zasady ustalania podstawy opodatkowania.

8. Świadczenie usług w obrocie zagranicznym:
a) pojęcie importu i „eksportu” usług,
b) określanie miejsca świadczenia usług,
c) ustalenie statusu nabywcy jako podatnika obowiązkiem świadczącego usługę,
d) pojęcie „siedziby działalności gospodarczej” oraz „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”,
e) świadczenie usług na rzecz podmiotów nieposiadających statusu podatnika,
f) opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami,
g) opodatkowanie usług transportowych,
h) miejsce świadczenia w przypadku usług związanych z targami, wystawami, konferencjami itp.,
i) opodatkowanie usług gastronomicznych oraz cateringowych,
j) miejsce świadczenia przy krótkoterminowym najmie środków transportu,
k) zasady powstawania obowiązku podatkowego w imporcie usług,
l) nowe zasady odliczania VAT z tytułu importu usług,
m) uzależnienie możliwości odliczenia VAT od prawidłowego terminu wykazania obowiązku podatkowego (zmiana w przepisach od 1 stycznia 2017 roku a orzecznictwo sądów administracyjnych),
n) określanie momentu wykonania usługi w przypadku importu usług,
o) podstawa opodatkowania,
p) stawki podatku,
q) dokumentacja konieczna do rozliczenia importu usług oraz świadczenia usług opodatkowanego poza terytorium Polski.

9. Quick fixes – zmiany w towarowych transakcjach wewnątrzwspólnotowych:
a) nowe regulacje dotyczące dokumentowania WDT,
• zaostrzenie przepisów dotyczących numeru VAT UE i identyfikacji nabywcy dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych,
• nowe zasady dokumentowania wywozu towaru,
• relacja przepisów unijnych do krajowych.
b) nowe regulacje dotyczące magazynów konsygnacyjnych oraz magazynów typu call-off stock,
• nowa procedura WDT call-off-stock,
• przemieszczenie towarów własnych jako odmiana wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• obowiązek prowadzenia ewidencji.
c) nowe zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych.
• pojęcie transakcji łańcuchowych,
• dostawa ruchoma i nieruchoma.

DZIEŃ IV

1. Odliczenie podatku naliczonego:
a) warunki odliczenia podatku naliczonego,
b) źródła odliczenia,
c) terminy odliczenia,
d) odliczenie a wydanie towaru/wykonanie usługi,
e) przedawnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

2. Ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego:
a) kwalifikacja wydatku na gruncie podatku dochodowego a odliczenie w VAT,
b) usługi noclegowe oraz gastronomiczne,
c) faktury od nieuczciwych kontrahentów (puste faktury),
d) odliczanie w przypadku nieprawidłowo wystawionych faktur.

3. Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z pojazdami:
a) definicja pojazdu samochodowego w ustawie o VAT i w Prawie o ruchu drogowym,
b) sposób wykorzystania pojazdu:
• pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej,
• pojazdy wykorzystywane w sposób mieszany,
• pojazdy częściowo przeznaczone do najmu (np. na cele prywatne pracowników),
• pojazdy o nieustalonym statusie.
c) sposób wykorzystania pojazdu a zakres prawa do odliczenia,
d) zmiana sposobu wykorzystania pojazdu a obowiązek / prawo korekty podatku naliczonego,
e) typy pojazdów a zakres prawa do odliczenia:
• samochody o masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
• samochody ciężarowe z homologacją typu N1,
• samochody osobowe,
• pojazdy o przeznaczeniu szczególnym (m.in. busy, vany, pick-upy),
• pojazdy specjalne (m.in. agregaty, koparki, pogrzebowe, bankowozy, żuraw drogowy),
• jednoślady (motocykle, motorowery, skutery).
f) wydatki związane z użytkowaniem pojazdów firmowych a zakres prawa do odliczenia:
• zakup pojazdu,
• rata leasingowa / czynsz za najem,
• wydatki na paliwo / olej napędowy / gaz do napędu,
• pozostałe wydatki eksploatacyjne (serwis, części, przejazd autostradą, parkingi, myjnie itp.).
g) szczególny status pojazdów użytkowanych na podstawie umowy leasingu,
h) obowiązki formalne dotyczące wykazania odpowiedniego statusu pojazdu (dowód rejestracyjny, homologacja itp.),
i) obowiązek zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o sposobie wykorzystania pojazdu (VAT-26),
j) zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu:
• podmioty obowiązane do prowadzenia ewidencji,
• sposób prowadzenia ewidencji,
• sposób korygowania ewidencji,
• dane, które powinna zawierać ewidencja,
• częstotliwość prowadzenia ewidencji.

4. Odliczanie w oparciu o współczynnik sprzedaży:
a) obowiązek odliczania VAT w oparciu o proporcję,
b) ustalenie współczynnika z naczelnikiem urzędu skarbowego,
c) zasady ustalania współczynnika sprzedaży w oparciu o obrót w roku poprzednim.

5. Korekta podatku naliczonego:
a) korekta roczna,
b) korekta 5- i 10-letnia,
c) zmiana przeznaczenia towaru a obowiązek korekty,
d) zasady korekty w przypadku utraty / zniszczenia środka trwałego – ważne orzecznictwo ETS.

6. Zmiany przepisów w zakresie obliczania prewspółczynnika:
a) analiza w jakim zakresie i jakich podatników zmiany mogą dotyczyć,
b) zasady ustalania prewspółczynnika,
c) podstawowe zasady dokonywania korekty prewspółczynnika po zakończeniu roku podatkowego.

7. Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym:
a) podstawowe zasady zwrotu,
b) terminy zwrotu,
c) postępowanie kontrolne a zwrot,
d) zabezpieczenie majątkowe,
e) zwrot w terminie przyśpieszonym,
f) zwrot na rachunek VAT,
g) zwrot w braku sprzedaży.

8. Przyspieszony (25 dniowy zwrotu podatku VAT):
a) przesłanki jakie należy spełnić aby otrzymać przyspieszony zwrot podatku VAT,
b) nowe limity dla transakcji bezgotówkowych.
9. Dodatkowe zobowiązanie podatkowego w VAT (dodatkowa sankcja za nieprawidłowe rozliczenia w VAT):
a) okoliczności zastosowania sankcji 20%, 30% i 100% (nowa sankcja 15%),
b) okoliczności wyłączające zastosowane ww. sankcji,
c) sankcje a ulga na złe długi.

10. Ulga na złe długi:
a) pojęcie nieściągalnej wierzytelności,
b) warunki skorzystania z ulgi,
c) modyfikacja od 1 stycznia 2019 r. zasad stosowania ulgi na złe długi na gruncie VAT poprzez skrócenie ustawowego terminu korzystania z ulgi na złe długi ze 150 do 90 dni,
d) ujęcie ulgi w deklaracjach VAT,
e) zasady dokonywania korekty podatku należnego przez sprzedawcę oraz podatku naliczonego przez nabywcę.

11. STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej) – nowe narzędzie Ministerstwa Finansów do walki z wyłudzeniami VAT:
a) cel stworzenia STIR,
b) dane pozyskiwane w ramach STIR (informacje o danych na rachunkach bankowych),
c) skutki dla przedsiębiorcy,
d) blokada rachunku bankowego.

12. Dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment) jako nowe narzędzie fiskusa do waliki z wyłudzeniami w podatku VAT:
a) na czym polega split payment?
b) kto będzie musiał mieć rachunek VAT (wprowadzenie od 1 listopada 2019 roku obowiązku posiadania rachunku rozliczeniowego kwalifikowanego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment),
c) w jaki sposób będzie można dysponować środkami na rachunku VAT (nowe możliwości od 1 listopada 2019 roku)?
d) korzyści dla nabywców stosujących split payment,
e) korzyści dla dostawców korzystających z zastosowania split payment,
f) zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
g) system split payment jako system obowiązkowy dla wybranych transakcji
h) lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment (nowy załącznik nr 15 do ustawy VAT),
i) faktury na kwotę przekraczającą 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
j) likwidacja odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym,
k) split payment a odpowiedzialność solidarna,
l) nowe zasady wystawiania i oznaczania faktur w związku z wprowadzeniem mechanizmu podzielonej płatności,
m) nowe sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem split payment,
n) obowiązkowy split payment a koszty uzyskania przychodu na gruncie podatku dochodowego,
o) wprowadzenie możliwości opłacania jednym przelewem w systemie split payment więcej niż jednej faktury,
p) split payment a transakcje w walucie obcej,
q) split payment a transakcje z zagranicznymi.

Informacje organizacyjne

Cena: 3380 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Harmonogram szkolenia

Godziny zajęć: 10:00-15:30

Dzień przed szkoleniem wysłanie do Uczestników materiałów szkoleniowych w formacie PowerPoint lub/i PDF
09:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników
10:00 – wykład cz. I
11:30 – przerwa 15-minutowa
11:45 – wykład cz. II
13:15 – przerwa 30-minutowa
13:45 – wykład cz. III
15:30 – zakończenie szkolenia, odpowiedzi na pytania Uczestników czat/audio

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 28
norbert.saks@akademiamddp.pl

Joanna Domaszewska 
22 208 28 26
joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Dostępne terminy

06-12-202114-01-2022Online

Zaufali nam: