SZKOLENIE WYJAZDOWE  Zmiany w podatku VAT i CIT w 2019 roku

Szkolenia , kursy, księgowość, rachunkowość, podatki

SZKOLENIE WYJAZDOWE Zmiany w podatku VAT i CIT w 2019 roku

20 10 2019 - 23 10 2019 - Zakopane

Kategoria: , , ,
Prowadzący

Iwona Biernat-Baran – Prawnik, doradca podatkowy (nr wpisu 12273). Posiada ponad 10 – letnie doświadczenie zawodowe związane z prawem podatkowym. Początki kariery związała z pracą w administracji skarbowej, m.in. w urzędzie skarbowym oraz izbie skarbowej. Obecnie prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego. Poza pracą zawodową realizuje również pasje naukowe jako doktorant w Zakładzie Prawa Finansowego WPiA UJ, gdzie kończy przygotowywać pracę doktorską dotyczącą kontroli podatkowej. Na tym Wydziale prowadzi również zajęcia dla studentów z zakresu prawa podatkowego. Specjalizuje się w prawie podatkowym proceduralnym. Posiada bogate doświadczenie związane z kontrolą podatkową. Jest autorką publikacji z zakresu prawa podatkowego oraz organizatorem i uczestnikiem wielu konferencji naukowych, na których prezentuje tematy związane z prawem podatkowym. Prezes Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego.

Patryk Prus – prawnik, doradca podatkowy. Posiadający kilkunastoletnie doświadczenie związane z prawem podatkowym, księgowością oraz finansami. Wieloletni pracownik administracji skarbowej, w tym urzędu skarbowego, izby administracji skarbowej oraz Krajowej Informacji Skarbowej. Były urzędnik mianowany służby cywilnej. Posiada zdany egzamin kwalifikacyjny na inspektora kontroli skarbowej. Członek założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego. Członek zarządu Małopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Autor wielu publikacji z zakresu prawa podatkowego.

Program

DZIEŃ I

1-dniowa wycieczka do AquaCity Poprad – AquaPark na Słowacji
• wstęp do świata saun oraz wszystkich krytych i zewnętrznych basenów w aquaparku, 8 saun i inhalacji (ceremonialna, solna, mentolowa, parowa, sucha, infra sauna, basen relaksacyjny z jacuzzi, dyszami do masażu i zatoką miłości, jacuzzi, pomieszczenia relaksacyjne z bio kominkami, jaskinia śnieżna).

DZIEŃ II

Podatek VAT

I. Zmiany w VAT w 2019 i 2020 r.:

1. Rozbudowa wykazu podatników VAT od 1 września 2019 r.:
a) zakres danych przechowywanych w rejestrze podatników,
b) konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w wykazie – nowe sankcje w VAT i CIT.

2. Rozszerzenie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) od 1 listopada 2019 r.
a) system split payment jako system obowiązkowy dla wybranych transakcji,
b) zasady stosowania mechanizmu podzielonej płatności,
c) podzielona płatność a zastrzeżenia umowne co do sposób dokonywania zapłaty,
d) podzielona płatność a zapłata na rzecz podmiotu innego niż sprzedawca,
e) lista transakcji objętych obowiązkowym mechanizmem split payment,
f) zasady wystawiania faktur do transakcji objętych obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności,
g) nowe sankcje za niestosowanie obowiązkowej podzielonej płatności,
h) nowe regulacje a prywatne rachunki bankowe wykorzystywane w działalności gospodarczej,
i) podzielona płatność a krajowe transakcje w walucie obcej,
j) podzielona płatność a transakcje z kontrahentami zagranicznymi,
k) zasady uwalniania środków z konta VAT,
l) zmiana zasad stosowania solidarnej odpowiedzialności na gruncie VAT w związku z wprowadzeniem obowiązkowej podzielonej płatności.

3. Zmiany od 1 listopada 2019 r. dotyczące stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym:
a) Likwidacja odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym w związku z wprowadzeniem obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności,
b) Zasady stosowania odwrotnego obciążenia w okresie przejściowym na przełomie października i listopada 2019 r.

4. Zastąpienie deklaracji VAT-7 plikiem JPK:
a) co należy rozumieć przez „likwidację” deklaracji VAT?
b) zmiana struktury JPK,
c) wprowadzenie nowej sankcji za przesyłanie ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości.

5. Nowa matryca stawek VAT:
a) modyfikacja zasad stosowania PKWiU,
b) wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT,

6. Wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej:
a) Zasady występowania po WIS,
b) Zakres ochrony przysługujący na mocy WIS.

7. Zmiany w transakcjach międzynarodowych od 1 stycznia 2020 r.:
a) Nowe regulacje dotyczące dokumentowania WDT,
b) Nowe regulacje dotyczące magazynów konsygnacyjnych oraz magazynów typu call-off stock,
c) Nowe zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych.

8. Nowe zasady stosowania kas fiskalnych w 2019 r.:
a) nowe zasady wystawiania faktur do paragonów,
b) nowe sankcje przewidziane za nieprawidłowe wystawianie faktur do paragonów,
c) nowe zasady wystawiania paragonów w przypadku zaliczek,
d) nowe zasady stosowania zwolnień z kas fiskalnych – sprzedaż na rzecz pracowników,
e) pozostałe zmiany.

9. Zmiany w zakresie zasad stosowania zwolnienia podmiotowego dla drobnych przedsiębiorców, u których roczne obroty nie przekraczają 200.000 zł:
a) wyłączenie ze zwolnienia podatników handlujących sprzętem elektronicznym, RTV i AGD,
b) wyłączenie ze zwolnienia podatników handlujących częściami motoryzacyjnymi,
c) wyłączenie ze zwolnienia podatników handlujących preparatami kosmetycznymi i toaletowymi.

10. Modyfikacja od 1 stycznia 2019 r. zasad stosowania ulgi na złe długi na gruncie VAT:
a) skrócenie ustawowego terminu korzystania z ulgi na złe długi ze 150 do 90 dni,
b) warunki formalne korzystania z ulgi na złe długi,
c) korekta podatku naliczonego przez nabywcę,
d) regulacje przejściowe dotyczące stosowania ulgi na złe długi na przełomie 2018 i 2019 r.

11. Nowe regulacje dotyczące zasad opodatkowania bonów, voucherów, kart podarunkowych obowiązujące od 1 stycznia 2019 r.:
a) bony jednego przeznaczenia (SPV) a bony różnego przeznaczenia (MPV),
b) emisja bonu, transfer bonu, faktyczne wykonanie świadczenia – zasady rozliczania na gruncie VAT,
c) świadczenia nieodpłatne na rzecz kontrahentów, klientów i pracowników, których przedmiotem są bony,
d) obowiązek podatkowy, podstawa opodatkowania oraz dokumentowanie obrotu bonami.

II. Najnowsze interpretacje organów podatkowych oraz orzecznictwo sądowe dot. rozliczania VAT:

1. Ważny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2 maja 2019 r. w sprawia zasad ustalania daty sprzedaży w przypadku usług dokumentowanych protokołami zdawczo-odbiorczymi oraz wcześniejsze orzecznictwo krajowe dotyczące tej problematyki.
2. Najnowszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczący zasad rozliczania kart paliwowych.
3. Ważny wyrok NSA dot. elektronicznego potwierdzania odbioru faktur korygujących.
4. Orzeczenia krajowych sądów administracyjnych odnośnie konsekwencji przedwczesnego wystawiania faktur.
5. Orzeczenia krajowych sądów administracyjnych odnośnie regulacji dotyczących mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz „rozjeżdżającego się” podatku należnego i naliczonego po upływie 3 miesięcy.
6. Aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych odnośnie problematyki ciągłości transakcji w przypadku międzynarodowego obrotu towarowego.

III. Pozostałe wybrane problemy dot. rozliczania VAT:

1. Fakturowanie oraz korekty VAT w 2019 i 2020 r.:
a) faktury, faktury korygujące, noty korygujące,
b) zasady korygowania podstawy opodatkowania i podatku należnego – korekty bieżące a korekty wsteczne, korekty in plus a korekty in minus, zasady potwierdzania odbioru faktury korygującej,
c) zasady korygowania podatku naliczonego – korekty bieżące a korekty wsteczne, korekty in plus a korekty in minus,
d) korekta „do zera” a anulowanie faktury,
e) zasady wystawiania i rozliczania faktur zaliczkowych oraz faktur końcowych / rozliczeniowych,
f) faktury elektroniczne – zasady wystawiania, przesyłania oraz przechowywania.

2. Świadczenia nieodpłatne w 2019 i 2020 r. – wybrane zagadnienia:
a) świadczenia nieodpłatne na rzecz klientów i kontrahentów (świadczeń związane vs. świadczenia niezwiązane z działalnością gospodarczą),
b) świadczenia nieodpłatne dla pracowników i współpracowników (programy motywacyjne, świadczenia socjalne, paczki świąteczne),
c) świadczenia nieodpłatne pro publico bono a VAT,
d) świadczenia nieodpłatne a kasa fiskalna.

3. Prawo do odliczenia VAT w 2019 i 2020 r. – wybrane zagadnienia:
a) prawo do odliczenia VAT od zakupu alkoholu, usług cateringowych i innych wydatków gastronomicznych,
b) prawo do odliczenia VAT od zakupu usług noclegowych i pakietów konferencyjnych,
c) odliczanie VAT od wydatków związanych z pojazdami,
d) odliczanie VAT od wydatków związanych ze świadczeniami nieodpłatnymi (dla klientów, kontrahentów, pracowników, współpracowników),
e) odliczanie VAT od wydatków w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu,
f) terminy odliczania VAT, odliczanie VAT w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.

4. Dyskusja, pytania uczestników i odpowiedzi.

DZIEŃ III

Podatek CIT 2019 – po nowelizacji ustaw podatkowych

I. Planowane i realizowane zmiany w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

1. Najistotniejsze zmiany w CIT w 2019 r. z ujęciem problematyki przepisów przejściowych:
a) zmiany w definicji małego podatnika – konsekwencje praktyczne,
b) mniejsze obowiązki informacyjne w zakresie różnic kursowych i zaliczek uproszczonych,
c) możliwość jednorazowego rozliczenia straty do wysokości 5 mln PLN,
d) nowe zasady ulgi na działalność badawczo – rozwojową,
e) obniżka stawki CIT – 9 %,
f) nowy limit dla odliczania odpisów amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych,
g) pojazd specjalny, ciężarowy, wykorzystywany w trybie ,,mieszanym”/ ,,jednolitym” a koszty uzyskania przychodów – nowe ograniczenia w zakresie zakupów pojazdów samochodowych, wydatków eksploatacyjnych i zakupu paliwa służącego do ich napędu,
h) ,,exit tax” – podatek od przeniesienia biznesu poza Polskę?
i) zmiana systemu poboru WHT – nowe, rewolucyjne zasady w podatku u źródła,
j) ceny transferowe – zmiany wraz z podsumowanie kompleksowości problematyki, kto zostaje wyłączony z obowiązku dokumentacyjnego?
k) dodatkowe zobowiązanie podatkowe – przesłanki określenia dodatkowego zobowiązania w CIT
l) pozostałe zmiany.

2. Planowane zmiany w CIT – płatność na zgłoszony rachunek bankowy a ograniczenie prawa do rozpoznania KUP, centralny rejestr podatników, inne plany walki z agresywną optymalizacją podatkową.

II. Praktyczne wnioski i konsekwencje zmian podatkowych zrealizowanych w 2018 r. – podsumowanie wybranego stanowiska fiskusa i orzecznictwa.

1. Wyodrębnienie w ustawie o CIT źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych.

2. Wprowadzenie nowych zasad zaliczania odsetek do kosztów podatkowych – problematyka tzw. cienkiej kapitalizacji.

3. Wprowadzenie przepisów limitujących wysokość KUP związanych z umowami o usługi niematerialne oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych w odniesieniu do podmiotów powiązanych.

4. Wprowadzenie tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych – zakres i przedmiot opodatkowania.

5. Zmiana zasad w zakresie świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych.

6. Zmiana przepisów umożliwiającego zaliczenie do KUP start z tytuły odpłatnego zbycia wierzytelności.

7. Podwyższenie do 10.000 PLN tzw. jednorazowej amortyzacji.

8. Modyfikacja przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC) – nowe przesłanki opodatkowania.

9. Modyfikacja przepisów regulujących funkcjonowanie PGK – nowe zasady funkcjonowania.

10. Pozostałe zmiany.

III. Podsumowanie bieżącej praktyki Krajowej Administracji Skarbowej i sądów administracyjnych w zakresie wybranej problematyki podatku CIT:

1. Przychody podatkowe – kompleksowa analiza regulacji prawnych: moment rozpoznania przychodu, przedpłaty – zaliczki, zadatki – rozpoznanie przychodu podatkowego, świadczenia częściowo i całkowicie nieodpłatne, odsetki, zasądzone koszty sądowe, odszkodowania, kary umowne – zasady rozpoznawania przychodu kasowo, refakturowanie – kompleksowa analiza rozliczenia przychodu podatkowego.

2. Koszty pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami – kompleksowa analiza przepisów: kwalifikacja kosztu, ponoszenie kosztu na przełomie roku podatkowego – moment ujęcia, refakturowanie – problematyka rozpoznania kosztów uzyskania przychodów, zasady dokumentacji kosztowej – dowody i wymogi dokumentacyjne, korygowanie kosztów uzyskania przychodów, kary umowne, odszkodowania, płatności stanowiące wpływ do budżetu Państwa i JST, wierzytelności, straty ze zbycia wierzytelności – możliwości rozpoznania kosztu podatkowego.

IV. Problematyka świadczeń na rzecz pracowników i współpracowników, podatkowe aspekty działań marketingowych – kompleksowa analiza kosztów i przychodów w podatkach dochodowych.

V. Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne – ustalenie wartości początkowej, problematyka wynikająca ze szczególnych form nabycia (zakup, komis, zamiana, wytworzenie, aport) metody i stawki amortyzacji, ustalenie wartości rezydualnej, remont/konserwacja a ulepszenie/modernizacja (praktyka bieżących stanowisk KAS), wątpliwości związane z częściami składowymi i peryferyjnymi (zasady wydzielania części składowych i peryferyjnych, wydzielenie środka trwałego w wyniku odłączenia części składowej lub peryferyjnej, dołączenie środka trwałego do wartości początkowej składnika majątku jako części składowej lub peryferyjnej), straty (możliwość rozpoznania KUP), środki trwałe w budowie, likwidacja, dotacje, inwestycje w obcym środku trwałym, zaniechanie inwestycji.

VI. Pytania i wątpliwości – panel dyskusyjny.

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa jednej osoby: 2490 zł + 23% VAT

PROMOCJA!
Przy zgłoszeniu do 31 sierpnia 2019 koszt uczestnictwa jednej osoby: 2290 zł + 23% VAT

Uwaga:
Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu wyjazdowym po uprzednim, pisemnym zgłoszeniu, wiąże się z poniesieniem 50% kosztu całego szkolenia. W przypadku rezygnacji w terminie krótszym niż 28 dni osoba zgłoszona ponosi 100% kosztów.

Cena obejmuje:
• uczestnictwo w 2 dniach zajęć,
• autorskie materiały szkoleniowe,
• pełne wyżywienie: od kolacji w dniu 20.10.19 do obiadu w dniu 23.10.19,
• przerwy kawowe w trakcie każdego dnia zajęć,
• zakwaterowanie w pokojach 2-osobowych: od godz. 14.00/20.10.19 do godz. 11.00 w dniu 23.10.19 (3 noclegi),
• zakwaterowanie w pokoju 1-osobowym wiąże się z dopłatą 500 zł. + 23% VAT (za cały pobyt),
• atrakcje poszkoleniowe:
– 1-dniowa wycieczka do AquaCity Poprad – AquaPark na Słowacji (wstęp do świata saun oraz wszystkich krytych i zewnętrznych basenów w aquaparku, 8 saun i inhalacji (ceremonialna, solna, mentolowa, parowa, sucha, infra sauna), basen relaksacyjny z jacuzzi, dyszami do masażu i zatoką miłości, jacuzzi, pomieszczenia relaksacyjne z bio kominkami, jaskinia śnieżna).
– kolacja regionalna w karczmie,
• certyfikat ukończenia szkolenia,
• ubezpieczenie NNW na okres trwania pobytu.

Zajęcia odbędą się w godzinach: 9:00-15:00

Miejsce zajęć:

Aries Hotel & SPA
Mariusza Zaruskiego 5
34-500 Zakopane

 

Informacje:
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Terminy

20 10 2019 - 23 10 2019 - Zakopane

Nasi Klienci

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.Czytaj więcej Akceptuję