XIV OGÓLNOPOLSKIE SYMPOZJUM AKCJA BILANS 2020

Szkolenia , kursy, księgowość, rachunkowość, podatki

XIV OGÓLNOPOLSKIE SYMPOZJUM AKCJA BILANS 2020

25 11 2020 - 27 11 2020 - Warszawa

Kategoria: , , , ,
Prelegenci konferencji

Aneta Lech-Pożarowska – Doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów”.

Piotr Woźniak – Biegły Rewident, Partner Zarządu  UHY ECA Audyt. Ukończył studia na wydziale Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Poznaniu o specjalizacji Inwestycje Kapitałowe i Strategie Finansowe Przedsiębiorstw. Doświadczenie zdobywał w międzynarodowej firmie audytorskiej, gdzie zajmował się przeprowadzaniem badań i przeglądów sprawozdań finansowych. Posiada praktyczną wiedzę i bogate doświadczenie w zakresie badania sprawozdań finansowych, sporządzania pakietów konsolidacyjnych, przekształceń sprawozdań finansowych zgodnie z MSR/MSSF i HGB oraz realizacji zleceń Due Diligence i wyceny przedsiębiorstw. Specjalizuje się w obsłudze rynków kapitałowych.

Dawid Milczarek – Prawnik, ekspert podatkowy, Partner w Kancelarii LTCA Adwokaci i Doradcy Podatkowi. Specjalizuje się w problematyce podatku VAT oraz postępowań sądowo-administracyjnych. W latach 2004-2007 pracował w Izbie Skarbowej, gdzie odpowiadał za kontrolę instancyjną indywidualnych interpretacji podatkowych. W latach 2007-2010 był asystentem sędziego w Izbie Finansowej Naczelnego Sądu Administracyjnego, gdzie zajmował się przygotowywaniem projektów orzeczeń kasacyjnych, uchwał oraz pytań prejudycjalnych do ETS w zakresie VAT. Autor licznych publikacji książkowych oraz prasowych o tematyce podatkowej.

Paweł Wójciak – Doradca podatkowy (nr wpisu 10194), absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członek – założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego, dysponuje wieloletnim doświadczeniem w praktyce doradczej realizowanej we współpracy z czołowymi polskimi firmami doradztwa podatkowego, w tym ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie z zakresie problematyki prawa podatkowego. Specjalizuje się z tematyce podatków dochodowych z uwzględnieniem międzynarodowych aspektów opodatkowania. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.

Paweł Szymański – Doradca podatkowy. Od wielu lat pracuje jako specjalista w zakresie podatków dochodowych. Jego doświadczenie obejmuje szeroki zakres branż – od przemysłu obronnego do produkcji, branży technologicznej, dóbr konsumenckich, budowlanej, rozrywkowej i sportowej. Brał udział w projektach restrukturyzacji kapitałowej grup medialnych w celu zapewnienia optymalnej struktury prowadzenia działalności gospodarczej. Specjalizuje się w realizacji przeglądów podatkowych, mających na celu określenie najlepszej polityki podatkowej klienta, w tym w celu wyeliminowania zagrożeń sporu z organami podatkowymi w przyszłości.

Marcin Pacyna – Adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r.  wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych.

Program konferencji

DZIEŃ I

Bilansowe aspekty zamknięcia roku

8:30 – 9:00 – przerwa powitalna
9:00 – 10:30 – wykład

1. Przygotowanie do zamknięcia roku 2020:
a) harmonogram czynności związanych z zamknięciem roku,
b) sporządzanie, zatwierdzanie i udostępnianie jednostkowych rocznych sprawozdań finansowych,
c) inwentaryzacja i jej konsekwencje w sprawozdaniu finansowym. Harmonogram i rozliczanie inwentaryzacji dla poszczególnych kategorii aktywów.

2. Wpływ Covid-19 na roczne sprawozdanie finansowe:
a) Wprowadzenie – wskazanie obszarów na które należy zwrócić uwagę przy sporządzaniu sprawozdania finansowego za rok 2020
b) Covid-19 a założenie kontynuacji działalności jednostki
c) Wpływ Covid -19 na wybrane obszary sprawozdawczości – utrata wartość aktywów, oczekiwane straty kredytowe, rezerwy na umowy rodzące obciążenia, inne.

10:30 – 10:45 – przerwa kawowa
10:45 – 12:15 – wykład

3. Wybrane zagadnienia rachunkowe związane z zamknięciem roku c.d.:
Rezerwy i zobowiązania warunkowe:
a) Różnice pomiędzy rezerwami rmk biernymi i zobowiązaniami warunkowymi,
b) Zasady prezentacji w sprawozdaniu finansowym i ujęcia w księgach,
c) MSR 37 a KSR nr 6 – podobieństwa i różnice.
Błędy lat ubiegłych, zmiany szacunków i zmiany polityki rachunkowości, wydarzenia po dniu bilansowym:
a) Różnica pomiędzy błędem a zmianą szacunków,
b) Skutki zmiany zasad (polityki) rachunkowości dla sprawozdań finansowych,
c) Zdarzenia po dacie bilansu – wymagające i nie wymagające wprowadzenia zmian w SF,
d) Postanowienia MSR 8, i MSR 10 a KSR nr 7.

12:15 – 12:30 – przerwa kawowa
12:30 – 14:00 – wykład

4. Wybrane zagadnienia rachunkowe związane z zamknięciem roku:
Podatek odroczony:
a) różnice trwałe oraz przejściowe,
b) aktywa i rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego – zasady ustalania,
c) ujęcie aktywów i rezerw z tytułu podatku odroczonego w księgach rachunkowych oraz prezentacja w sprawozdaniu finansowym,
d) odpisy aktualizujące.
Leasing:
a) postanowienia UoR i KSR nr 5
b) leasing operacyjny a leasing finansowy z punktu widzenia prawa bilansowego a regulacje w prawie podatkowym,
c) Leasing w przepisach międzynarodowych – nowy MSSF 16.

14:00 – 14:45 – lunch
14:45 – 16:45 – wykład

5. Rachunek przepływów pieniężnych – wybrane zagadnienia praktyczne:
a) metody sporządzania cash flow,
b) konstrukcja rachunku przepływów pieniężnych sporządzanego metodą pośrednia (przykłady liczbowe),
c) odsetki i różnice kursowe – prezentacja w rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych,
d) różnice kursowe z tytułu wyceny środków pieniężnych – zasady prezentacji w cash flow (przykłady liczbowe).

DZIEŃ II

Podatek od towarów i usług w 2020 i 2021 roku problemy zamknięcia roku oraz planowane zmiany

9:30 – 10:00 – przerwa powitalna
9:00 – 10:30 – wykład

1. Zamknięcie roku w podatku VAT – korekty roczne oraz podsumowanie zasad rozpoznawania obowiązku podatkowego i odliczania podatku naliczonego:
a) VAT a zamknięcie roku – prewspółczynnik oraz struktura:
• korekta roczna VAT,
• ustalenie proporcji,
• korekta majątku trwałego i pozostałych nabyć,
• wpływ korekty rocznej na podatek dochodowy.
b) moment powstania obowiązku podatkowego w kontekście zamknięcia roku:
• zaliczki,
• okresy rozliczeniowe,
• sytuacje nietypowe i standardowe,
• powiązanie daty wystawienia faktury z obowiązkiem podatkowym.
c) prawo do odliczenia VAT w kontekście zamknięcia roku:
• termin odliczenia VAT zakupowego,
• wpływ daty otrzymania faktur, faktur korygujących i duplikatów faktur na odliczenie VAT,
• upływ terminu na korektę odliczenia w razie jego braku.

10:30 – 10:45 – przerwa kawowa
10:45 – 12:15 – wykład

2. Podsumowanie zmian w VAT 2020 – transakcje międzynarodowe:
a) nowe unijne regulacje dotyczące dokumentowania WDT – powiązanie zasad krajowych z Dyrektywą VAT,
b) trzy warunki niezbędne do zastosowania stawki 0% – powiązanie zasad krajowych z Dyrektywą VAT,
c) zaostrzenie przepisów krajowych dotyczących numeru VAT UE i identyfikacji nabywcy dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, a także zasad składania informacji podsumowującej VAT-UE,
d) nowe zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych w kontekście orzecznictwa TSUE:
• pojęcie transakcji łańcuchowych,
• rola pośrednika – organizatora transportu,
• znaczenie reguł INCOTERMS dla rozliczenia transakcji łańcuchowych,
• dostawa ruchoma i nieruchoma.
e) nowe regulacje dotyczące magazynów typu call-off stock:
• nowa procedura call-off stock a dotychczasowe zasady stosowania procedury magazynów konsygnacyjnych,
• warunki stosowania procedury call-off stock,
• obowiązek prowadzenia ewidencji przy procedurze call-off stock,
• zasady powstawania obowiązku podatkowego w przypadku stosowania procedury call-off stock,
• zasady dokumentowania WDT w przypadku procedury call-off stock,
• nowe informacje podsumowujące.

12:15 – 13:00 – lunch
13:00 – 14:30 – wykład

3. Podsumowanie zmian w VAT 2020 – transakcje krajowe:
a) JPK_VAT czyli ewidencja i deklaracja w jednym:
• co należy rozumieć przez „likwidację” deklaracji VAT?
• część ewidencyjna i deklaracyjna JPK_VAT,
• nowe dane do raportowania (oznaczenia grup towarów i usług, oznaczenia wybranych rodzajów transakcji, oznaczenia dowodów księgowych),
• korekty części ewidencyjnej i deklaracyjnej nowego JPK_VAT,
• wprowadzenie nowej sankcji 500 zł za każdy błąd w nowej ewidencji JPK_VAT,
• obowiązek samodzielnego korygowania JPK przez podatnika.
b) nowa matryca stawek VAT oraz Wiążąca Informacja Stawkowa:
• modyfikacja zasad stosowania PKWiU,
• wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT,
• Wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej.
c) mechanizm podzielonej płatności i „biała lista” – podsumowanie zmian:
• podsumowanie zmian w split payment i „białej liście” od lipca 2020 r.,
• wykorzystanie dobrowolnego mechanizmu podzielonej płatności jako zabezpieczenia przed negatywnymi skutkami w VAT,
• podsumowanie Objaśnień Podatkowych,
• rejestr podatników VAT („biała lista”) oraz split payment w praktyce (np. wycofanie błędnych transakcji, składanie zawiadomień w czasie COVID-19).

14:30 – 14:45 – przerwa kawowa
14:45 – 16:15 – wykład

4. Zmiany VAT 2021:
a) wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco łącznie do 4 okresów rozliczeniowych,
b) wprowadzenie możliwości odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych w celu ich odsprzedaży,
c) spójne kursy walut – dodanie opcjonalnego dla podatników rozwiązania o możliwości stosowania do określenia podstawy opodatkowania wyrażonej w walucie obcej przeliczania na złote zgodnie z zasadami przeliczania przychodu wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym,
d) podwyższenie limitu na nieewidencjonowane prezenty małej wartości z 10 zł do 20 zł,
e) rozwiązania mające na celu wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów TAX FREE oraz elektronicznego potwierdzania wywozu towarów,
f) regulacje uzupełniające instytucję Wiążącej Informacji Stawkowej oraz matrycę stawek VAT,
g) zmiany doprecyzowujące w zakresie mechanizmu podzielonej płatności i białej listy,
h) wydłużenie terminu na wywóz towarów dla zachowania stawki 0% przy opodatkowaniu zaliczek z tytułu eksportu towarów z 2 na 6 m-cy,
i) brak konieczności uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktur korygujących in minus oraz zmiany w ich rozliczaniu u nabywcy,
j) wprowadzenie do ustawy przepisu dotyczącego rozliczania faktur korygujących zwiększających cenę.

DZIEŃ III

Podatek CIT

8:30 – 9:00 – przerwa powitalna
9:00 – 10:30 – wykład

1. Aktualne problemy i zmiany wprowadzone w 2020 r.:
a) korekta dochodu / straty w wyniku nieterminowego regulowania należności – omówienie tzw. ulgi na złe długi z uwzględnieniem szczególnych regulacji związanych z Covid-19,
b) płatności na rachunek bankowy nieujawniony na tzw. białej liście podatników VAT – przesłanki wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów z uwzględnieniem zmian wprowadzonych 1 lipca 2020 r. oraz modyfikacji związanych z Covid-19,
c) płatności z pominięciem obligatoryjnego VAT Split Payment – przesłanki wyłączenia z kosztów,
d) zwiększenie kosztów podatkowych o hipotetyczne odsetki od dopłat do spółki oraz zysku zatrzymanego w spółce,
e) stosowanie przepisów przejściowych wprowadzających powyższe regulacje od 2020 r. pod kątem zamknięcia roku 2020,
f) koszty finansowania dłużnego (art. 15c) – przegląd najnowszych orzeczeń,
g) koszty usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych (art. 15e) – przegląd najnowszych orzeczeń, w tym odnoszących się do kosztów bezpośrednio związanych z wytworzeniem lub świadczeniem usługi,
h) kary umowne i odszkodowania za nieterminowe dostarczenie towarów i usług wolnych od wad – aktualna oś sporu z organami podatkowymi.

10:30 – 10:45 – przerwa kawowa
10:45 – 12:15 – wykład

2. Nowe rozwiązania proinwestycyjne w CIT – projekt nowelizacji na 2021 r.:
a) ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT):
• kto może stosować opodatkowanie ryczałtem – limity przychodowe, minimalne zatrudnienie, struktura udziałowa spółek, zakaz stosowania MSR, wyłączenia podmiotowe,
• jakie obowiązki ciążą na spółce, która wybrała opodatkowanie estońskim CIT – czteroletni okres stosowania i jego przedłużanie, konieczność ponoszenia nakładów inwestycyjnych lub zwiększonych wydatków na zatrudnienie pracowników, obowiązki sprawozdawcze, przesłanki utraty prawa do ryczałtu,
• co i kiedy podlega opodatkowaniu – opodatkowanie dystrybucji zysku spółki do wspólników, potencjalnie problematyczne kategorie dochodu z ukrytych zysków oraz wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
• wysokość opodatkowania – stawki podatku, przesłanki obniżenia stawki podatku dla małych podatników, domiar podatku dla podatników przekraczających limity podmiotowe.
b) specjalny fundusz inwestycyjny:
• kto może stosować nowe rozwiązanie,
• zasady tworzenia funduszu,
• przesłanki zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów dokonywanych na fundusz – przyspieszona amortyzacja środków trwałych nabytych ze środków funduszu,
• podatkowe skutki nieprawidłowego dysponowania funduszem.
c) zwiększenie limitu przychodów dla stosowania stawki 9% CIT.

12:15 – 13:00 – lunch
13:00 – 14:30 – wykład

3. Nowe rozwiązania uszczelniające CIT od 2021 r.:
a) spółki komandytowe jako podatnicy CIT – skutki podatkowe dla wspólników w zakresie opodatkowania zysków spółki oraz wnoszenia do spółki wkładów niepieniężnych, warunkowe zwolnienie z opodatkowania części przychodu osiąganego przez komandytariuszy,
b) spółki jawne jako podatnicy CIT – przesłanki nabycia statusu podatnika, obowiązek ujawnienia danych wspólników,
c) przepisy przejściowe dla spółek komandytowych i spółek jawnych nabywających status podatnika CIT – obowiązek zamknięcia ksiąg z dniem 31.12.2020 r., kontynuacja wyceny podatkowej składników majątkowych, przychody i koszty na przełomie 2020/2021, wypłata zysków osiągniętych przed 2021 r.,
d) spółka nieruchomościowa – dostosowanie do regulacji wynikającej z konwencji MLI, spółka nieruchomościowa jako płatnik podatku od zbycia jej udziałów, obowiązek ustanowienia przedstawiciela podatkowego, raportowanie do KAS danych o udziałowcach,
e) ograniczenie możliwości rozliczania strat w przypadku przejęcia i nabycia przedsiębiorstwa,
f) opodatkowanie majątku likwidowanej spółki,
g) zakaz obniżania stawek amortyzacyjnych dla podatników zwolnionych z podatku,
h) ograniczenie stosowania amortyzacji środków trwałych metodą stawek indywidualnych,
i) obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o strategii podatkowej realizowanej za dany rok podatkowy – kto jest zobowiązany, obowiązkowy zakres danych podlegających ujawnieniu, termin i sposób ujawnienia informacji, sankcje za niedochowanie obowiązku,
j) istotne ograniczenie ulgi abolicyjnej w PIT.

14:30 – 14:45 – przerwa kawowa
14:45 – 16:15 – wykład

4. Podatek u źródła w 2020 r.:
a) odroczenie do 31.12.2020 r. stosowania przez płatników podstawowych stawek podatku u źródła – jak mogą wyglądać obowiązki płatnika w 2021 r.,
b) należyta staranność płatnika podatku u źródła – jak rozumieć to pojęcie, jakie gromadzić dowody potwierdzające należytą staranność, jakie sankcje mogą wiązać się z niedochowaniem należytej staranności, dlaczego szczególną uwagę należy zwrócić na transakcje z podmiotami powiązanymi,
c) rzeczywisty właściciel należności – kiedy należy weryfikować, a kiedy nie ma obowiązku weryfikacji statusu kontrahenta w świetle stanowisk organów podatkowych i sądów administracyjnych, szczególna klauzula przeciwko uchylaniu się od podatku u źródła,
d) aktualne problemy w zakresie opodatkowania podatkiem u źródła (ewolucja pojęcia urządzeń przemysłowych, licencje, usługi niematerialne „o podobnym charakterze”, usługi nabywane przez zagraniczny zakład, itp.),
e) wypłata należności objętych podatkiem u źródła a obowiązki w zakresie raportowania schematów podatkowych MDR,
f) certyfikaty rezydencji w uwzględnieniem regulacji związanych z Covid-19.

*w związku z planowanymi zmianami w ustawach program może ulec zmianie

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa w trzech dniach sympozjum jednej osoby: 2190 zł + 23% VAT
Koszt uczestnictwa w wybranych dwóch dniach sympozjum jednej osoby: 1690 zł + 23% VAT

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia podając w tytule przelewu kod sympozjum.

Cena obejmuje: uczestnictwo w sympozjum, materiały, przerwy kawowe, lunch, certyfikat

Godziny zajęć:
Dzień I 10:00-16:30
Dzień II 9:00-16:00
Dzień III 9:00-16:00

Miejsce zajęć:

Browary Warszawskie
ul. Grzybowska 56
05-077 Warszawa

Sympozjum realizowane równocześnie w formie online »

Informacje:
Norbert Saks, Joanna Domaszewska
tel. (022) 208 28 28/26, fax (022) 211 20 90
norbert.saks@akademiamddp.pl; joanna.domaszewska@akademiamddp.pl

Partnerzy
 
 
Terminy

25 11 2020 - 27 11 2020 - Warszawa

Nasi Klienci

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.Czytaj więcej Akceptuję